15 maj 2019

Elsas godaste granola


Läste på Elsa Billgrens blogg om den absolut godaste granolan hon nånsin ätit. Hemligheten hette... gurkmeja! Så jag bestämde mig för att prova att göra en plåt. Äter ju fil varje morgon och vill ha lite tuggmotstånd i den.


Det var enkelt och blev verkligen jättegott! Här kommer receptet ifall ni vill prova.

Elsas godaste granola
3 dl havregryn
0,5 dl pumpakärnor
0,5 dl solroskärnor
2 msk linfrön
2 msk chiafrön
0,5 dl riven kokos
2 msk kanel
1 msk gurkmeja
havssalt
0,5 dl honung (kan regleras om man vill ha mer eller mindre sötma)
1 msk kokosolja

Blanda ihop alla torra ingredienser på plåten. Smält kokosoljan och honungen i kastrull och ringla över. Blanda allt noga.
Rosta i 8 minuter i 175 grader. Vänd noggrant och rosta ytterligare 4 minuter.
Förvara torrt i burk med lock.


Ska göra en sats och ge bort i present på fredag när en av väninnorna bjuder på sopplunch.

Kul att ni tyckte om min förvandling av skrivbordet. Jag trivs mycket bättre att sitta vid det nu!

Ha det gott. Granolagott!

5 kommentarer:

Mamma C sa...

Tack för tipset, det här måste provas.
Kram Carin

lisashus sa...

Såg också det tipset, eftersom jag läser hennes blogg ibland! Det verkar ju nästan som godis och nyttigt på samma gång! Perfekt som present också.
Tror jag provar också! Tack för påminnelsen!
Kram
Lisa

Villa Ryttarängen sa...

Jag brukar göra liknande men inte med gurkmeja. Det ska testas. tack för tips. Kraaam Pia

Vit Hortensia sa...

Mmmmmm......det där lät gott! Måste man ju bara prova :-)
KRAM Birgitta

Agneta Tellander sa...

Ser ott ut. Gjorde liknande variant, blev så gott👌
Snyggt med bordet o kså, du är så piffig!
Just nu sitter jag i solen i Aspeboda med en budapestbakelse, så gott!
I em sjukhuset och imorgon Stockholm för att se på ett barnbarns medverkan i musikal och firande av 9 årsdag.
Härligt med litet värme. Ha det så skönt på din balkong🌻 kram