30 maj 2019

I parkerna glöder tulpanerna orange


I år är det orange tulpantema i Faluns parker. Som här i "min" park, Läroverksparken. Jag har inte varit överdrivet förtjust i den färgen på blommor, eller annat heller för den delen. Kanske mättades jag med färgen under det hysteriskt orangea 70-talet?


Men nu... kan man annat än dra efter andan? Hundratals flerflikiga tulpaner som glöder i rabatterna.


Här också, runt fina statyn i parken Kronbergs Minne. Bronsstatyn är gjord av Per Hasselblad och heter Snöklocka. Om man ger sig tid att läsa skyltarna så får man veta sånt man som infödd falubo borde veta. Sockeln den är placerad på är gjord av Carl Larsson. Intressant. 

Jag kom mig för att fota tulpanerna idag när jag gick genom dessa två parker. Försöker att gå 2-3 km varje morgon, helst före åtta. Så skönt att börja dagen med. Min nya knäled, nu är det tre och en halv månad sedan operationen, fungerar perfekt. Jag har ingen som helst värk längre och kan gå nedför trappor utan problem. Jag är helnöjd!

Må gott.

9 kommentarer:

Annica sa...

Vilken färgprakt! Jag håller med dej gällande de orangea tonerna. MEN har helt plötsligt börjat älska orangea tagetes och har plockat in lite av de tonerna i sovrummet också. Plötsligt händer det! Tur att man kan ändra åsikt.. ;)

KRAM och trevlig Kristi himmelsfärdsdag!
/Annica

Vit Hortensia sa...

Så skönt att ditt knä fungerar som det ska så du kan röra dig obehindrat igen!
Jag tycker också att orange är sååååå vackert......på alla andra ställen än i vår trädgård :-)
Vi har små vallmoblomstuvor i solgult och varmt orange som ploppar upp lite här och där i rabatterna. Passar inte så bra i den annars så rosa/lila färgskalan, men jag har inte hjärta att dra upp dem så det får vara lite blandat efter hur naturen har planerat och planterat :-)
Ha en skön kristiflygardag!
Varm kram till dig!
Birgitta

lisashus sa...

Vilka härliga bilder och så vackert det blommar. Jag kan hålla med om att det orangea väl inte är min grej heller, efter 70-talets invasion på just den färgen! Hade ju hela väggar i skrik-orange! Men visst är det vackert med denna prakt!
Så skönt att ditt knä fungerar och att det blev så bra! Klokt med promenaderna!
Ha en njutningsfull fortsättning på långhelgen!
Kramar
Lisa

Eva-Lotta sa...

De är verkligen jättefina! En härlig glad färg!

HWIT BLOGG sa...

Härligt med en tidig morgonpromenad och vilken härlig färg på tulpanerna! Man blir GLAD :)
Kram från ön och Titti

Rämmengården sa...

Vilka underbara färger. Vill också passa på att önska dig en riktigt trevlig helg. Kram Nina

Rosor och ruiner sa...

Orange är inte heller min färg. Minns min barndom, det var bara orange, brunt och grönt hemma hos oss.. ;) Mamma älskade dessa färger och så var det ju 70-talet förstås.... Men jag håller med, detta var häftigt!!

SÅ härligt att du kan gå obehindrat igen! Jag går också gärna morgonpromenader,när jag är ledig, men mina börjar vid 9-tiden. Gillar att först ligga och "morna" mig en stund.

Kram Gunilla

Mamma C sa...

Så skönt att din knäledsoperation blev bra och allt fungerar smärtfritt. Orange är nog inte min wowfärg heller. Men vackert är det i rabatterna.
Kram Carin

Villa Ryttarängen sa...

Åhh så fint, älskar många tillsammans så där. Jag gillar nog alla färger även orange. Vad intressant det där med statyn och Carl Larsson. Klart man ska läsa lite. Vad roligt att du är nöjd med operationen och att du kan gå och vara smärtfri igen. Härligt! Ha en fortsatt skön helg,här regnar det tyvärr men det kanske behövs. Kraaam Pia