6 maj 2019

Vardagsglädje

Farmor Selma, som jag ser mig likna

Jag tycker om min vardag. Känner alltid tacksamhet när jag vaknar och har en ny dag framför mig. Bäst är det om den är alldeles blank, tom på åtaganden. Inget planerat, jag kan fylla den med vad jag vill. För den skull är jag ingen eremit... mer en ensamvarg. Jag är nöjd med mitt liv. Kanske förmätet att skriva det. Och olycksfullt! Tänk om... Men jag lever här och nu, de flesta i min omgivning mår bra, livet rullar på, vad kan man mer begära? Visst har jag önskemål och längtor. Alla drömmar har jag inte fått uppleva. Men jag är nöjd. Vardagsnöjd.

Tro inte att mitt liv varit okomplicerat. Nejdå, det har varit fyllt av både det ena och det andra. Men vem har sagt att livet är en raksträcka? Av all ledsamhet, sorg och förkrosselse blir man lite starkare. Inte för att man tror det när man är insnärjd mitt i det tunga. Men tiden läker såren. Inte alla, men de flesta. En dag så ser man solstrimmorna igen. Och gradvis kan man hitta tillbaka till glädjen, till och med känna tacksamhet igen.

Jag är en obotlig optimist som tror alla om gott. Naivt kanske. Men så är min läggning. Jag vill att alla ska vara snälla mot varandra. Kunna överse med de brister som ju alla har, inte minst jag. Att bli klarsynt kommer med åldern, det är skönt att kunna överse med den egna ofullkomligheten, både den kroppsliga och själsliga. Jag är 73 och nöjd med det jag har. Visst ville jag också ha tio kilo mindre att bära på, vara några år yngre, vinna en miljon på lotto... ja ni vet. Men det är inte det viktiga i min vardag. Jag vill ha sol, regn, lagom värme, en bra bok... en kopp kaffe. Och en budapestbakelse ibland.

Lätt för henne att säga som är frisk, tänker säkert några. Ja, jag är frisk och så tacksam för det. Det finns så många sjukdomar... krig, svält och fasor. Orättvisor och vidrigheter. Men ingen kan bära alla hemskheter på sina axlar. Jag försöker göra mitt lilla i det stora. För miljön, för klimatet, för framtiden. För vår Jord.

Det här blev ett långt inlägg. Jag skulle bara skriva att jag gillar min vardag. Tänk hur det kan bli! Nu brygger jag mig en kopp starkt kaffe.

Ha en fin vecka.

10 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Jag håller med dig till fullo. Jag är också nöjd. Men det är lite fult och förmätet att säga att man är nöjd.Det förstår jag inte riktigt, jag tycker det är bra att man är nöjd. Varför är det mer acceptabelt att sträva efter mer? Mer pengar, mer prylar osv. Var nöjd och lev istället för att avundas alla andra!
Jag är glad att du är nöjd, då mår man så mycket bättre tror jag!

lisashus sa...

Så fint du skriver och så sant! Jag känner verkligen igen mej i allt detta, och precis som du också säjer, att ta till vara vardagen och att vara nöjd och tacksam i det lilla, känner jag mycket väl igen.
Att glädjas åt en kopp kaffe och att få ha "blanka" dagar där inget är planerat - åh, det är en härlig känsla.
Så fin bild på din farmor och häggen som nästan slagit ut.
Önskar dej en fortsatt skön och fin dag - precis om du vill ha den!
Kramar
Lisa

Mamma C sa...

Ett fint inlägg och jag är lite som du. Jag är så tacksam för livet som jag lever och för varje dag i mitt liv.
Kram Carin

Vit Hortensia sa...

Åh......visst är de bästa dagarna när man kan vakna och bara känna in vad man vill göra av just den här dagen!
Jag är som du, lite ensamvarg som inte behöver, eller ens vill ha, fulltecknad kalender hela tiden. Jag njuter mest av den vanliga vardagen då jag har lust och energi att göra precis det jag har lust med. Sen får det gärna kryddas med vänner, upplevelser och resor då och då :-)
Ditt liv låter helt perfekt just för att du väljer själv.....och att vara optimist är att göra det bästa av allt som sker både i med och motgångar!
Många fina dagar önskar jag dig och vi kan väl börja med en härligt vanlig måndagkväll :-)
Varm kram! Birgitta

Rosor och ruiner sa...

Känner så igen mig i det du skriver! Jag är också ganska vardagsnöjd, även om livet kantas av lite uppförsbackar då och då. Men så skönt med tomma dagar framför sig, älskar såna jag med! Tror det handlar om att man trivs med sig själv, om man är nöjd i vardagen, att det inte behöver hända stordåd för att man skall tycka att dagen varit bra...

Kram och så önskar jag att du har många fina och härliga dagar framför dig!

Eleonora sa...

Man väljer ju själv hur man villl leva, planera sin dag och bara göra sånt som är trivsamt o trevligt. Och vad som är viktigt o känns upplyftande. Du är fantastisk som alltid är glad, nöjd o uppfinningsrik!
Varma kramisar💕

Vform sa...

Så fint skrivet! Javisst går dagarna och livet upp och ner. Men tar man vara på de glada stunderna och lägger dem tillsammans så överväger det allt annat! Frisk är man väl inte till fullo, men det går att leva med!
Önskar dig fortsatta fina dagar och en skön vår!
KRAM Vivan ♥

Isas Trädgård sa...

Underbart med vardagsglädje och du uttrycker det så bra ! Jag tror det är en gåva att känna som du gör inför livet som blir så mycket rikare med din inställning. Jag kan också känna en djup tacksamhet inför mitt liv och allt som kommer i min väg även om det kommer värkdagar ibland. Jag känner också igen mig i det du skriver om att tro alla om gott, hellre det än motsatsen.
Önskar dig en fantastisk dag !
Kram/Isa

Annica sa...

Så fint du skriver, blev rakt lite rörd över all klokhet. Jag försöker också att se på livet just som du skriver, men ibland så får man en kallsup... och då är det ju "bara" att hosta upp sig. Typ. ;)

Stor KRAM
Annica

Agneta Tellander sa...

Japp, du tar det på kornet. Det enkla är oftast det bästa. En promenad i skogen, umgås med kära vänner och familj, en bukett blommor, förgyller mitt liv.
Nu åker jag strax till härliga Hälsingland över helgen på syskonträff hos en av mina bröder . Ska bli så riligt. Kram till dig🌻💕