2 februari 2024

Det är vägen, som är mödan värd...



En kruka med vår fick jag av kusin Vitamin som kikade förbi häromdagen. Älskar verkligen pärlhyacinter. Det var nog de som satte igång min vårlängtan på riktigt. 


Och nu när februari gjort sin entré så släpper jag fram min lust att börja planera för balkongen. Drömt har jag gjort länge. Så jag tar fram och bläddrar i skrivboken där jag antecknat ett och annat om växternas leverne under förra året. Både det som fungerat bra och det som blev dåligt. Och sånt jag tycker verkar passande, eller åtminstone vill prova... i skuggan av äppelträdet.


Skriver ner att jag i går hämtade upp mina källarförvarade pelargoner. Alla lever... men är ynkliga. Blir det nåt av dem återstår att se.


Letar fram ett par inspirationsböcker och får direkt nya idéer. Innan säsongen börjar på allvar har jag förmodligen hunnit ändra mig flera gånger. Det är det som är så härligt. Just nu är allt möjligt! Sen får nog förnuftet råda.


Jamen ni ser ju! Ett par krukor Margeriter måste jag ha på balkongen. Tillsammans med mina Mårbackor som givetvis blir stora och fina. Hm. Just nu ser de inte så roliga ut där de står på rad i köksfönstret. Och så tänker jag mig en klättrare, kanske en Vildkaprifol?... Dubbla Flitiga Lisa, några vita Snöflingor, Kransverbena och Jordreva såklart, Million Bells, minst två... ja, ni ser. Men som ni vet, att planera, längta och drömma är jag bra på. Och som bekant... det är vägen, som är mödan värd. 

Några av er har redan börjat så smått, det vet jag. Har du?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, det har jag inte. Får väl snart klippa till mina pelargoner, om de överlevt på altanen. När det var som kallast la jag filtar runt dem. Idag tog vi av filten jag lagt över.
Trevlig helg! Eval8

Mamma C sa...

Alltid kul att drömma och planera hur blomprakten ska bli.
Men här behöver vi inte det längre. Utan blommorna står där de står sommar som vinter 😉😀.
Ha en fin fredag.
Kram Carin

lisashus sa...

Har inte alls börjat ännu, men kanske snart ändå. Pelargonerna står kvar i torpköket och ser allmänt risiga ut, så de är väl först ut med nedklippning och plantering.
Jag håller med dej om att i planeringsstadiet är ju allt möjligt, men fick ett rejält bakslag på mina förgroddar för ett par år sedan när jag fick löss i hela planteringen efter att allt tagit sej så fint. Nej, få se om jag förgror något alls i år.
Jag ska satsa på bra jord och gödsel har jag bestämt. Sen kan man bara hoppas på det bästa.
Kan tro att du nu måste planera efter ditt nya balkongläge. Smart av dej att anteckna från föregående år.
Nu hoppas vi på det bästa med alla planer!
Ha en fin fredag och helg!
kram
Lisa

Villa Ryttarängen sa...

Har absolut börjat. Bästa som finns om man frågar mig. I går kom det ett litet paket från Impecta med nya fröer. Dubbel Lisa får man kanske leta efter på någon plantskola. Jag har inte hittat fröer på nätet. Lycka till med dina pelargoner och planer. Kraaam Pia

Hélène sa...

Bonjour Eva-Mari,

Les Muscaris (vos fleurs de printemps préférées je crois) se propagent un peu partout. Les miens sont tout petits car ils n'aiment pas la sécheresse ni la chaleur.

Je ne mets plus de géraniums en pots sur notre terrasse qui est maintenant une vraie fournaise en été. Ils crèvent ou sont moches même si je les arrose tous les jours.
Certains rosiers aiment bien être plantés dans des pots. Pourquoi n'essayez-vous pas ?
En attendant, je vous laisse rêver et planifier le printemps.
Kram
Hélène

Vit Hortensia sa...

Så mysigt att börja drömma och planera för sommarens blomsterfägring.....och pärlhyacinter är ju vårens budbärare!
Jag har just nu mina tankar på helt annat håll än blommor och planteringar :-) Lite har jag strosat runt i trädgården och funderat på vad som ska flyttas, delas, ändras på. Tänker som vanligt att jag ska minska på allt trädgårdsjobb, men när vårvärmen kommer brukar det ändra sig. Får se hur det blir med det i år :-)
Ha det så jättebra och kram till dig!
Birgitta