27 februari 2024

Gamla soffan i nya kläder


Här är en förebild på min gamla soffa. Klädseln är sju år och Iris har satt sina kloavtryck på vissa ställen. Inget större fel på den egentligen, men...

Jag hade tänkt köpa en ny soffa när jag flyttade. För min gamla Karlanda från Ikea har varit i tjänst sen 2000, alltså i 23 år. Dock med olika klädslar genom åren. Men jag har letat ny och ingen föll mig riktigt i smaken, eller rättare sagt... de som jag kunde tänka mig kostade alldeles för mycket. Jag hade förstås vissa kriterier också... bra sitthöjd och djup, nätt, inte för lång och så utbytbar klädsel som inte katthår syns eller fastnar på. Till slut bestämde jag mig...



... än en gång för att beställa en ny klädsel från Bemz. De syr upp klädslar till alla Ikeasoffor, både nya modeller, gamla och de som utgått.



Jag beställde tygprover och valde till slut färgen Dusty Yellow, en mild havregul. Kvalitén är densamma som gamla klädseln och tål slitage bra. 
 


Men före det hade snickarsvärsonen bytt ut originalbenen till de här fem centimeter högre benen. Jag är ju ingen ungdom längre och vill ha mer komfortabel sitthöjd. 



Jag hade köpt sängben Ikea Burfjord 20 centimeter, eftersom deras soffben i trä inte finns högre än 15 centimeter, och trodde att de var väl bara att skruva dit... men såklart var dimensionen på gängorna inte desamma efter 23 år. Men då tog min bästa snickarsvärson och bytte skruvarna och vips så hade jag fem centimeter högre ben!



Man skulle tro att fem centimeter inte märks, men jag lovar, det gör det. Lite mer vårfräscht känns det också. Nu får gamla Karlanda tjäna mig ytterligare några år. Och jag vet av erfarenhet att skrynklorna kommer att släta ut sig på sikt.


Må gott!

10 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Ett bra sätt att förnya sin soffa eller fåtölj. Smart att höja benen. Ha det fint i nygamla soffan. Kraaam Pia

Anonym sa...

Så koselig å se at du blogger ennå . Sofaen ble jo kjempefin , helt som ny. Det var smart ! Nydelig farge ! Fin dag til deg ! Hilsen Sidsel , din gamle bloggvenn.🩷

Anonym sa...

Så fint det blev. Fem centimeter på sitthöjden gör en hel del. Smart lösning. Ha en fin dag! Eval8

Mamma C sa...

Toppen, som en ny soffa men med enklare medel.
Färgen på tyget var jättesnyggt. Och så bra att svärsonen kunde fixa benen på soffan med.
Kram Carin

Vit Hortensia sa...

Så mycket "mjukare" det blev med den havregula klädseln!
Det är suveränt med Bemz där man kan få en fin ny klädsel till en soffa som det annars inte är något fel på förutom att klädseln kanske blivit fläckig eller, som i ditt fall, kloklöst av en liten prinsessa :-)
Passar också väldigt bra till det nygamla soffbordet.
Ha en fin dag! Kram
Birgitta

lisashus sa...

Jättesnygg klädsel på soffan och så smart med högre ben. Så bra att Bemz finns där man kan byta ut klädslar. Soffan blir ju som ny!
Själv har jag ingen ikea-soffa utan köpte en från ett lokalt möbelföretag i närheten. Jag valde bekvämlighet framför stil.
Jag tycker också att soffor ska vara i lagom höjd. Den tiden är förbi när man nästan satt på golvet i ungdomen! Ha-ha!
Grattis till en snygg och sittvänlig soffa!
Kram
Lisa

MirandaMaräng sa...

Så snyggt och enkelt sätt att förnya sin soffa som man vill behålla. . .allt blir ju som nytt i rummet då! :-)
Ha en fin dag!
Kram

Anonym sa...

Byter också tyg ibland har en liten hund. Bilen väldigt förtjust i det gula tyget du valt.känns vårlikt

Anonym sa...

Härligt med”nygammal” soffa Eleonora

Hélène sa...

Bonjour Eva-Mari,

Comme toujours votre esprit inventif et créatif a trouvé une solution pour votre canapé et votre table. Vous avez réhaussé les pieds du premier et coupé les pieds de la table. très ingénieux. On peut changer de décor à moindres frais lorsque l'on se donne la peine.
La nouvelle housse du canapé est parfaite !
Profitez-bien de votre weekend.

Kram
Hélène