28 mars 2024

Liten påsk hos mig


Mitt påskpyntande är inte särskilt vidlyftigt. Och verkligen inte påskgult. En korg på köksbordet med små ägg och en kruka av en ny sorts narcisser som ännu inte slagit ut. Lilla stolen, som är lika söt som vilken kyckling som helst men inte ett dugg påskig, brukar stå i köksfönstret men fick nu en mer framstående placering.


Men det finns ju saker som bara måste fram ur påsklådan. Som de gulliga påskkärringarna som en av döttrarna tillverkade i småskolan. Tänk att de hållit sig så fina genom alla påskar.


Ägghönan som jag fick av morbror Hans när jag var ung ruvar på kökshyllan. 


Och den nu något tufsiga tuppen med stjärt som Iris tuggat på är en självklarhet.


Till sist en kruka narcisser på balkongen som är utslagna. Det är det hela. Inget stort firande blir det heller. Men ägg, sill, lax och en jansson blir det. Sen har jag hämtat Hildur, en deckare av finska författaren Satu Rämö som jag stått i kö länge på bibblan för att få låna. Visst ska man läsa en deckare i påsk? Alla fall om man får tro norrmännen.


Glad påsk på er alla vänner! 

8 kommentarer:

Anonym sa...

Glad påsk 🐣 Eval8

Vit Hortensia sa...

GLAD PÅSK Eva-Mari!
Kan inte annat än le åt de småskoletillverkade söta påskkärringarna :-) När vi skulle flytta för drygt 10 år sedan rensade jag ur den lilla påsklåda jag hade. Frågade sönerna om de ville överta sina alster från förskola/skol tid som jag sparat, men båda vände och vred på sakerna och tyckte att de platsade bäst i soppåsen. Det är bara jag som är en nostalgiker i den här familjen :-)
Kramar
Birgitta

Villa Ryttarängen sa...

Lagom och fint påskpyntat hos dig tycker jag. Gillar dom två söta påskkärringarna. Glad Påsk. Kraaaaam Pia

Mamma C sa...

Glad Påsk till dig med.
Här har inte en påsksak kommit fram i år.
Så roligt att ha de fina påskkäringarna som dottern gjort när hon var liten.
Kram Carin

lisashus sa...

Riktigt härlig påskstämning hos dej! Jag gillar särskilt tuppen med den tufsiga stjärten! Så fin!
Ja, påsken blir vad man gör den till och du verkar i alla fall njuta på ditt sätt och jag på mitt. Inga traditioner som man måste hålla liv i och det tycker jag är så skönt, man gör på sitt eget sätt.
Önskar dej en härlig påsk med god mat, tuppar, hönor och deckare!
Kram
Lisa

Rosor och ruiner sa...

Lagom är bäst, och det ser så fint och rofyllt ut hos dig, väldigt gulliga små påskkärringar du har, förstår att de är dig kära!
Önskar dig en fortsatt fin och glad Påsk!
Kram Gunilla

Hélène sa...

Bonjour Eva-Mari,

J'aime bien la poule de l'oncle Hans qui couve des oeufs Elle me rappelle celle que mon père avait offerte à ma mère. Ce souvenir a été perdu.

Joyeuses Pâques !

Kram
Hélène

Barwitzki sa...

Fint påskpynt har du... Jag gillar det.
Viola skickar dig en glad påskhelgshälsning.