8 juni 2017

Torsångspelargon


Igår fick jag trevligt besök av bästa kusinen och hon hade, förutom en efterlängtad och numera traditionsenlig Torsångspelargon, min pigga gamla morbror med sig. Vi har alltid så trevligt när vi träffas! Morbror bjöd oss på varsin trisslott, men som vanligt, inga vinster på dem.


Däremot brukar Torsångspelargonen bjuda på vinst. Den har alltid varit otroligt rikblommande och jag måste visa ett exemplar från ett tidigare år och som jag visat flera gånger tidigare.


Den här tog jag in en sen höst från balkongen och då räknade jag till 62 blommor och knoppar!  Jag brukar ha dem ute men i år tror jag den får stå i köksfönstret. Blir spännande att se hur årets Torsångspelargon artar sig.

Torsång, ett litet samhälle som ligger längs Dalälven mellan Falun och Borlänge, har en fin gammal handelsträdgård som startades redan på 30-talet och fortfarande drivs av samma familj. Just denna pelargon är framtagen från en gammal planta som kommer från handelsträdgården i Torsång och nu finns den sedan ett antal år att köpa häromkring. Både kusin och morbror bor i Torsång så det är extra roligt att ha just en sån pelargon.

Tänk, strax helg igen! Här verkar den gå i regnets tecken. Men vi vet ju att det behövs så... okej då! Bara det ville sluta blåsa!

Må gott.

Ny novell ligger nu inlagd i Mitt skriveri. Den heter En doft av L`Heure Bleue. Klicka HÄR så kommer du dit.

9 kommentarer:

Isas Trädgård sa...

Waao - vilken blomvillig pelargon. Min står just nu i köket och tronar med säkert 20 blommor och får nog snart flytta ut på uteplatsen. Kanske blir den som din i slutet av sommaren.
Åhh så roligt med en ny novell - skall absolut läsas !!
Ha det så gott !
kram/Isa

Lena sa...

Åh, vilken pelargon. Helt fantastiskt vad den blommar!
Önskar dig en skön helg och regnet, ja, det behövs verkligen!!!
Kram Lena

Vardag och flärd sa...

Du har visat din fina Torsångspelargon några gånger och jag tycker den är bedårande. På vår ö finns ett pelargonmuseum och har vi tur kan det komma en sådan dit och då köper jag! Ska snart dit tillsammans med sonens svärmor och då ska jag utöka mitt pelargonsortiment, det finns ju hur många som helst.
Regnet som vräkte ner här var så välkommet men ikväll har solen kommit fram och blåsten har slutat .... men det ska komma mer.
Ska läsa din novell så snart jag hinner, så roligt!
Ha en härlig och fin helg!
Kramar Eva

lisashus sa...

Vilken härlig pelargon och vilket härligt besök! Undrar om det var den pelargonen jag fick av min farbror förra födelsedagen - så lik och den blommade helt otroligt! Nu är den nerklippt, få se om den tar sej! Så härligt med blommor som har en historia!
Vacker är den verkligen!

Kul med ny novell! Den ska jag läsa i helgen!

Ostadigt väder här också, och riktiga slagregn då och då! Bra med regn men inte enbart, såklart!
Kramar
LIsa

Villa Ryttarängen sa...

Vacker och rikblommande pelargon. Kul att ha så klart eftersom det finns koppling. Kraaam Pia

Erikslundsliv sa...

Torsångspelargonen är så fin. Jag fick ju också en för ett tag sedan och nu har den flyttat ut. Inga blommor längre på den tyvärr, jag tror den vill ha mer värme och sol precis som alla vill just nu.
I eftermiddag blir det nog en hojtur till just Torsång! Vi brukar ibland åka dit och fika eller äta middag så vi slipper laga mat själva! Hihi
Ha en fin helg!
Kram, Ann

House and Garden by Bia sa...

Så vacker pelargon!...jag gillar pelargoner och har alltid gjort, men nu är dom ju verkligen poppis ;)
Här regnar det lite lätt och är bara 13 grader, suck! Väntar på värmen , men den kommer väl när den kommer ;)
Kram bia

Blommiga Rutan sa...

Hej!
Det var en fantastisk pelargon! Sparar i minnet om jag skulle komma till trakterna, ser helt underbar ut!
Oj, att du har ett barnbarn som fyller 25, det var inte dåligt. Och både vacker och klok är hon också.
Tackar för den underbara sommarpsalmen, En vänlig grönskas rika dräkt, älskar den texten.
Tack också för boktipset, har läst om boken men skulle inte kommit på tanken att läsa den, men, om du säger det så tror jag att den är bra, vi har ju ganska så lika smak på böcker har jag en känsla av.Ska kika om den finns här på biblioteket.
Nu ska jag läsa din novell!

Kramar och fin fortsättning på sommaren (tänk att det snart är midsommar!)
Anncathrine

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Åååå den var nydelig !!! Så koselig det hørtes ut med besøket . Ny novelle ,flott ,flott ,flott ! Klem