12 april 2019

Italienskt lantbröd... favorit i repris


På allmän begäran, nåja, en bloggläsare ville ha mitt recept på Italienskt lantbröd, jag har ju bloggat om de enkla goda bröden flera gånger. Så här kommer det i repris.

Italienskt lantbröd
25 gr jäst
6 dl ljummet vatten
1 msk olivolja
3/4 msk salt
1,3 l vetemjöl

Lös jästen i vattnet, tillsätt salt, olivolja och så mjölet i omgångar. Jag kör med degkrokar på elvispen några minuter tills degen känns lagom. Stjälp ut direkt på bakbord och knåda lätt, gör två längder som vrids och läggs på plåt under duk. Jäs minst en timme och grädda i 250 grader i ca 15-20 minuter.

Trevlig helg önskar jag er alla.

5 kommentarer:

Mamma C sa...

Tack så mycket för det receptet och ha en fortsatt bra fredag.
Kram Carin

eval8 sa...

Gott! Trevlig helg🤗

lisashus sa...

Tusen tack för receptet! Bröden ser otroligt goda ut!
Det ska jag prova!
Ha en härlig helg!
Kramar
Lisa

MirandaMaräng sa...

Det verkar vara enkelt o gott. . . måste provas!!! :-)
Ha en fin helg!
Kramar

Valentina sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.