27 april 2019

Före och efter


Ni som följer min blogg vet att jag har ett gammalt olivträd. För er som är nya kan jag berätta att jag köpte det 1996 som en pytteliten planta som följde med om man köpte en olivoljeflaska. För övrigt min första olivolja, inte så vanligt i matlagningen för 23 år sedan. Jag skötte den lilla plantan som mina vanliga krukväxter och den överlevde vintrarna på fönsterbrädan... ovanför elelementet utan att tappa bladen. Den växte ur krukan och jag måste börja beskära den, ibland gjorde jag det på hösten, ibland på våren. I början stod den inne i fönstret året om, på senare år fick den komma ut i trädgården eller på balkongen under sommaren. Aldrig har den blommat men det gör inget, jag är så glad över den ändå.

Nu beskär jag mitt träd igen. I år planterar jag inte om, det får stå kvar i krukan det fick förra året... eller om det var förrförra? Vill du se hur jag hårt jag brukar beskära i samband med omplantering kan du klicka här.


Nu står den på balkongen och verkar må bra. Nog är det en annan sorts oliv än de hårt framdrivna som säljs numera? Skulle vara roligt att veta om det finns fler därute som har ett träd som är över 20 år.

Ha en fin helg!.

9 kommentarer:

Vit Hortensia sa...

Så roligt att få ha kvar olivträdet år efter år! Då har du lyckats bra med skötseln av den!
Jag köpte ett nytt olivträd för några veckor sedan efter att det förra, som jag hade i 5 år, dog. Tror att jag ställde det för mörkt första vintern när vi flyttade till vårt nuvarande hus.
Fina dagar önskar jag dig!
Kram Birgitta

Mamma C sa...

Så kul att du kunnat bevara det så länge och det är ju jättevacker med.
Kram Carin

Isas Trädgård sa...

Så imponerad över hur du fått den att överleva alla dessa år !
Mina dör bara så nu har jag gett upp olivträd. Njuter av Silverpäron i trädgården i stället - nordens olivträd !
Ha det så gott !
Kram/Isa

Eva-Lotta sa...

Jag blir ständigt lika avundsjuk på ditt olivträd!

Rosor och ruiner sa...

Absolut att det är nåt annat än de hårt drivna som säljs nu! Så roligt att ha ett så gammalt och fint olivträd!
Kram Gunilla

Villa Ryttarängen sa...

Otroligt! jag har testat så många gånger men alltid misslyckats. Bra gjort... Kraaaam Pia

Annica sa...

Det ser verkligen ut att må bra ditt fina gamla olivträd. Mitt glömdes i det ouppvärmda lusthuset över vintern... har försökt fått liv i det, men tyvärr.
Ha en fortsatt fin söndag!
Kram Annica

Margareta sa...

Imponerad av ditt vackra olivträd. Jag lyckas inte hålla liv i dom så länge.Men jag tror också att det är olika kvalite´. Vi fick ett för 3 år sedan och det är fortfarande fint. Inte fällt något i vinter. Ser också några svarta oliver.
Så fint ni har det på balkongen du och Iris. En riktig oas.
Måste också kommentera dina fina svarta stolar.Det blev ju jättefint.
Jag är så dålig på att kommentera,men jag njuter av dina fina inlägg.

ha det gott!
Kram Margareta

lisashus sa...

Det är verkligen en liten solskenshistoria denna om ditt fådda olivträd, som du har vårdat i så många år! Det är verkligen jättefint, och det verkar onekligen trivas hos dej. Tänk, att det är så fint, trots torra innevintrar!
Det ser verkligen jättefint ut och kommer säkert att trivas på din fina balkong i sommar.
Kram
Lisa