14 maj 2020

Bakom gardinen


Förra året köpte jag en liten hibiskus med vaniljgula blommor. Mitt mål med detta inköp var att jag framför mig såg ett stor ståtligt hibiskusträd. Ja, om tio år eller så.

I våras när jag planterade om den föll den isär i tre delar, alla med varsin rotklump. Jag hade trott det var en planta. Haha, nu såg jag tre ståtliga träd framför mig! De fick varsin kruka men såg lite stackars ut så jag satte dem bakom gardinen i vänta på tillväxt. De har inte växt särskilt mycket alls, jag läste att de var behandlade med nånting som skulle hindra tillväxten och att det skulle ta tid att det försvann. 

Hursomhelst... alla tre har fått knoppar och när den första blomman slog ut petade jag fram den från platsen bakom gardinen. Man ska ju inte vrida på dem heller... herregud vilket fjäskande de fodrar! Men blomman som slog ut har en mycket kraftigare gul färg än den ursprungliga. Och en av de andra tror jag får en röd blomma. De ändrar tydligen färg också. Inte mig emot. I hibiskusvärlden kan tydligen mycket hända. Undrar hur de ser ut om tio år? Nån som har en stor?

Idag har jag fått en leverans pyssel till balkongen. Bara det blir lite varmare ska här pysslas!

Ha det så fint det går.

6 kommentarer:

Mamma C sa...

Så kul att den blommar.
Vi har hibiskus på takterrassen i stora krukor. Men gubben klippte ner alla till botten tidigt i våras. De var inte så vackra längre och så var det bladlöss på dem.
Men nu börjar de ränna iväg igen och det kommer säkert blommor snart också.
Ha en fin torsdag.
kram Carin

Vit Hortensia sa...

Hibiskusblommorna är så otroligt vackra tycker jag! Jag har inte haft någon hibiskus på länge för mina hibiskusar fick alltid spinn, men min mamma är duktig på att sköta hibiskus och har ett litet träd med röda blommor. Den står i västläge med skuggning från taket på uteplatsen, har förvånansvärt liten kruka mot plantans storlek och hon gör egentligen inget annat än vattnar den som alla sina andra krukväxter. Ibland har den tappat ganska många blad på vintern och jag har hjälpt henne att klippa tillbaka den lite och då har den brutit nya skott och börjat blomma.
Har aldrig hört att de skulle kunna byta färg, men uppenbarligen är det så :-)
Allt gott till dig!
Kram Birgitta


Eva-Lotta sa...

Jag har en. Fick den som 17 åring som ett litet skott. Den är stor men tyvärr blommar den sällan. Har vi fått tio blommor sammanlagt är det väl allt.

lisashus sa...

Vilken härlig färg och så märkligt det är ibland med blommor! Likadant med en kruka narcisser som jag köpte plötsligt kommer det två knoppar med en helt annan sort, i samma kruka. Spännande i alla fall. Längesen jag hade en hibiskus, men den blev väldigt stor och var väldigt känslig, men så vacker när den blommade. Hoppas att du lyckas med dessa olika plantor.

Så spännande med ditt balkongpyssel! Undrar just vad det kan vara.
Ha det gott i majgrönskan!
Kram
Lisa

Rosor och ruiner sa...

Vilken läcker färg! Dina kommer säkert att bli stora! Själv har jag aldrig lyckats med Hibiskus tyvärr men de är väldigt fina, önskar jag kunde!

Kram Gunilla

MirandaMaräng sa...

Så fin blomma & färg. . .blir säkert ett ståtligt träd nu när den inte längre är förpassad bakom gardinen!!! :-)
Ha en fin helg (utan snö o kyla)!
Kramar