25 maj 2020

Boktips... Där kräftorna sjunger


Jag läste ut Där kräftorna sjunger av Delia Owens i går. Tårögd och helt uppfylld var jag av berättelsen om sexåriga Kya, som blev ensam kvar och tvingades överleva i de öde våtmarkerna utanför North Carolinas kust.


En stark skildring av en liten flickas överlevnad under skrämmande förhållande med bara fiskmåsar som vänner. En storslagen hyllning till naturen och om styrkan i att tvingas gå sin egen väg. Den som är intresserad av biologi och våtmarkernas småkryp och fåglar blir inte besviken. Så fint och varsamt skildrat. Berättarstilen påminner om Linda Olssons så alla som tycker om hennes böcker kommer också att tycka om den här.

Där kräftorna sjunger är 2019 års mest sålda bok i USA. Önskar jag hade den kvar att läsa.

Må så gott.

6 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Den har jag inte hört talas om tidigare. Får titta efter den på blocket bibblan. Tack för tipset!

lisashus sa...

Tack för boktipset! Den låter intressant. Läsa böcker är ju perfekt nu, och nu kan man väl nästan sitta ute och läsa.
Tusen tack för grattishälsningen till mej!
Kramar
Lisa

Mamma C sa...

tack för boktipset.
Kram Carin

Vit Hortensia sa...

Det är så bra när någon kommer med tips på böcker värda att läsa.....Tack! Synd bara att jag inte läste ditt inlägg förrän nu för jag har en mamma som fyller 80 år på torsdag och som inte vill ha någonting, men böcker kan man aldrig få för många av. Var till Akademibokhandeln idag och köpte ett gäng :-) Himla svårt att välja trots att jag vet lite vad hon gillar att läsa, finns sååååå mycket böcker!
Hoppas du hittar en ny engagerande bok!
KRAM Birgitta

Evas Pyssel sa...

Visst är det underbart när man hittar en sådan där bok som man knappt vill släppa. Just nu har jag ingen på g. Men för en tid sedan fastnade jag i en serie böcker från Norge, om livet på gårdarna förr. Jag var helt uppfylld.Tyckte nästan att jag själv var en del av familjerna.
Får nog ta mig en tur till Biblan snart. Om man bara får eller bör.
Ha det fint önskar Eva

Isas Trädgård sa...

Tack snälla för boktipset - har hört från flera håll att den skall vara bra.
Har nyligen gått med i Bonniers Bokklubb igen efter 30 år, skall kolla om den finns där. Det är underbart när man hittar en riktigt bra bok som man helst släpar med sig överallt.
Ha det så gott !
Kram/Isa