27 juli 2020

I renfanans rike


Renfana finns i överflöd på ängar och vägrenar, de växer i grus och mager jord, varhelst man tittar och i nästan hela vårt land. Just nu är de som vackrast och jag plockade hela cykelkorgen full i lördags. 


Det behövs många blommor för det jag hade tänkt göra...


En krans av renfana. Hade en lagom ring som jag hängde klasarna över. När de torkar ihop blir kransen mindre bullig, sprödare och därmed gracilare. Den behåller färgen bra, har en gammal krans som säkert är fyra år och har nu en ännu vackrare färg. 


Jag är mycket förtjust i renfana, men... hm, lukten innan den torkat är inte rolig. Hela lägenheten luktar fotsvett ett bra tag! Idag luktar den redan mindre. Eller också har jag redan vant mig?


Står länge som bukett i vas också.


Njut av sista juliveckan och kliv in i renfanans rike. Gör en krans medan de gula knapparna är i sitt vackraste flor. Ett roligt knåp med material helt gratis från naturens fantastiska skafferi.

8 kommentarer:

Vit Hortensia sa...

Fantastiskt vackert!!! Kanske jag skulle fixa att plocka in av renfana nu, men när jag var yngre var jag så allergisk mot den så jag började nysa bara jag såg den :-)
Ha en fin dag! Kram till dig!
Birgitta

Eva-Lotta sa...

Vad synd att den luktar så illa! Den ser ju fin ut!

Rosor och ruiner sa...

Men åh så vacker krans! Synd på lukten men det verkar ju vara övergående!
Kram Gunilla

Villa Ryttarängen sa...

Så väldans vackert. Vet inte vad det är med mig riktigt för jag ser alla fina blommor längs vägarna men plockar inga. Njut av din härliga krans. Kraaam Pia

Mamma C sa...

Helt underbart vacker krans du gjort.
Håller med att den luktar inget vidare precis.
Kram Carin

lisashus sa...

Vilken ljuvlig krans det blev! Underbar!
Kram
Lisa

Bettys beundran sa...

Så fin kransen blev och enkelt att bara hänga de små buketterna över kransen. Den gula färgen står sig länge. Så trevligt möblerat du har med korgstolarna och roligt att du nu är nöjd med slagbordet som passar så fint in. ha det fortsatt bra.

Christina Karlsson sa...

Nej men Å, vad fin krans. Har inte tänkt på att man kan använda de där gula blommorna som tydligen heter renfana till detta. Det blev jättefint! Tack för inspiration, jag gillar att göra kransar så det där ska jag lägga på minnet. Tror att det fanns ganska många sådana blommor som växer vilt i naturen kring dit vi är på väg att flytta.
Doften lär bli en erfarenhet att upptäcka :)

Ha en fortsatt fin onsdag!
Kram Christina