30 juni 2016

Även en mulen dag...


... kan tillbringas på balkongen så länge den behagliga temperaturen finns. Och om inte vinden ligger på från fel håll. En ny liten oliv håller på att växa till sig. Den gamla och större har fått flyttat in igen och står i fönstret i vardagsrummet. Har en känsla av att den trivs bättre inomhus i år. Kanske för blåsigt där den stått?


En som trivs är vildpelargonen som jag fått skott av bloggvännen Lisa från Lisas hus. Den blommar tacksamt med långa revor, fler än vad som syns på bilden. Nuddar man bladen doftar den underbart!


Här är min läs, mat, fikahörna... och sovplats. Jodå, om man vill kan man flytta upp kudden och luta sig bakåt mot väggen och ta sig en lur emellanåt. Och det vill man ju...

Jag har fått förslag om att det går att måla fulväggen bakom stolen. Men se, det får man inte, för den är rappad och har samma färg som hela huset. Egentligen inget att haka upp sig på, snart är den förhoppningsvis inklädd av klematisen! 

Även om det kommer en och annan regnskur så är det varm och det är det viktigaste tycker jag. Ha det fint i sommaren!

14 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Mulet, ja, om det bara hade varit mulet ändå. Här spöregnar och väderutsikterna har inget annat att bjuda på, tydligen är västkusten som har sämst väder i hela landet. Hurra! Inte.
Men du, är inte den väggens färg i liknande ton som vissa hus på Söder i Stockholm? Sådär lite 1700-tals chict? Försöker bara få till det. Själv tycker jag inte att det är en fulvägg, jag tycker om när det inte ser ut som vanligt riktigt. Men, smak ska man kanske inte diskutera så mycket.....
Fin oliv!
Agneta kramar

Ezter sa...

Där sover du säkert gott :) Det brukar vara lätt att somna på sådana ställen!

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Hææ , jeg synes at fulveggen er fin jeg , varm og fin farge ! Villpelergonia , visste ikke at det fantes jeg, så fin ! Så dette er et nytt Oliventre ja , tenkte først at du hadde beskjært det godt ned , det gammle treet. Klart du koser deg der på balkongen , den ser jo så koselig ut. Her er det ikke mer enn 15 grader , i Værmland og regn , så ullgenser og sokker er på. Fin dag til deg ! Klem

Meta sa...

Jodå här kommer det en skur både nu och då. duggregn som gör en så där väldigt blöt. Lite trädgårdsfix har det varit idag bytt lite växter med grannar det är så vi gör här.
Ha det gott och njut på din mysiga plats när solen kommer igen solen
Kram Meta

Merja sa...

Mysigt hörn du skapat! Och visst är det skönt med en å annan tupplur ute. Det händer här oxå:)
Skurar från och till här idag. Då passar vi på att äta, fika...eller ta en lur, sen ut igen.
Ha det gott!

lisashus sa...

Ibland är det riktigt skönt med regn på sommaren om det inte är kallt och ihållande. Vilken härlig hörna du har på balkongen och så roligt att pelargonen trivs hos dej också, men det förstod jag nog. Den är betydligt lättsammare än den andra som vi köpte - Australis, som blev så trist sen. Hoppas att regnet upphör så det inte blir sådär regntrist som det kan bli ibland. Ha det fortsatt skönt!kram Lisa

lisashus sa...

Ibland är det riktigt skönt med regn på sommaren om det inte är kallt och ihållande. Vilken härlig hörna du har på balkongen och så roligt att pelargonen trivs hos dej också, men det förstod jag nog. Den är betydligt lättsammare än den andra som vi köpte - Australis, som blev så trist sen. Hoppas att regnet upphör så det inte blir sådär regntrist som det kan bli ibland. Ha det fortsatt skönt!kram Lisa

Erikslundsliv sa...

Det ser så trivsamt ut i din fina favorithörna! Jag förstår att du gärna sitter där i både regn och sol.
Väggen stör inte alls tycker jag, den är ju en fin färgklick och det är fint med allt grönt som växer mot den.
Ha en fin kväll!
Kram, Ann

Vardag och flärd sa...

Din vildpelargon ser precis ut som en jag har, den är verkligen tacksam och ar överlevt i många år.
Du har en så fin plats på balkongen och visst kan du sitta där och slumra. Den röda väggen tror jag snart du kommer att acceptera ... det ska ju vara färg nu och inte bara vitt.
Hoppas du får en härlig helg, vännen!
Kramar Eva

Lena sa...

Vilket mysigt hörn och vildpelargoner verkar också trivas!
Ha det så skönt på balkongen!
Kram Lena

House and Garden by Bia sa...

Mysigt hörn där på balkongen ;)...jag gillar balkonger ;)men eftersom vi har hus nu, så har vi ingen balkong...bara uteplatser, men det går bra det med.
Ha det gott !
Kram

Rosor och ruiner sa...

Det ser jätteskönt ut, och det skulle jag också gjort, både ätit och läst och sovit där alltså, finns väl inge skönare än att ta sig en liten lur mitt i läsandet ;) Jag har nu börjat med ljudbok, för första gången, och tja, sätter man sig ner med den så är det ju lätt hänt att man slumrar in lite ;)

Kram Gunilla

Rost och rädisor sa...

Tycker du har så mysig balkong och jag skulle också kunna sitta i den goa korgstolen och lura till ett tag. Den varmröda färgen kan jag varken se som fulvägg eller problem. Jag hade nog tagit den till mig och lyft in en hink med linnétagetes i samma färg, men det är ju så fint som det är. Olivträdet så sött.
Ha det så mysigt med bok och fika!
/Anette

Jord under naglarna sa...

Mysig hörna! Jag tillbringar också massor av tid ute på våran altan! Väggen är väl inte så pjåkig? Men det är klart att en klematis gör den ännu finare.
Min fantastiska väninna började jag läsa igår. Har ju inte hunnit så långt och inte kommit in i den riktigt, men jag ska ge den en chans!