27 juni 2016

Balkonghäng och boktips


Igår var en mellandag vädermässigt men eftersom den var lika varm som de tidigare midsommardagarna så satt jag på balkongen, om inte hela, så stor del av dagen. Vilken fantastisk midsommar vi haft här! Jag, som köpt nya gummistövlar inför midsommarafton, fick ta sandalerna för solen sken och vi satt ute till sent hos dotter Lisa i Lönnemossa... utan kofta!


Hursomhelst, igår blev det en mellandag och balkongen. Klematisen Summer Snow har tagit sig bra och jag ser också knoppar i den! Det är meningen att den så småningom ska, kanske hinner den inte i år, gömma den fula väggen bakom. Eftersom klematisar tycker om att ha en kompis framför fötterna så petade jag ner några skott av Dr Westerlund. Och den trivs också! Får bryta blad ibland för den får ju inte ta över helt. Bra jord, P-jord, gör sitt till. Plus lite gödselvattning när jag kommer ihåg.


Pelargonerna har också börjat blomma så fint. Ska försöka få till några översiktsbilder men det är svårt när balkongen är så liten. Men jag älskar min balkong och utnyttjar den maximalt! Fikar, läser, äter, löser svåra korsord (ju svårare desto bättre), ja, till och med tar en lur ibland!


För ett tag sen började jag läsa Min fantastiska väninna, av Elena Ferrante. Den har ju lovordats... jag kom inte in i den riktigt. Nu har den legat till sig och jag har börjat om och nu blev det rätt! Jag har läst halva och är förtjust! Så intressant berättad och språket med de Italienska namnen är som musik... fröken Oliviero, Carmela Peluso, don Achille, Gigliola Spagnuolo... Det är Elena som berättar om sin och väninnan Lilas uppväxt i efterkrigstiden Neapel. Nu bara väntar jag att få sätta mig och läsa vidare. På balkongen såklart. Solen skiner och det är mer behagliga och lagoma grader idag, sådär runt 21.


Må gott och ha en fin dag!

18 kommentarer:

Ezter sa...

Det blev ju en helt fantastisk midsommarhelg! Fina bilder, skönt att du trivs på din balkong!

Eleonora sa...

Härlig balkongbok du har hittat och alla de vackra namnen är ju ett plus, då de inte var av det vanliga slaget precis. Men svåra att uttala - ha det så gott på din balkong. Igår klippte jag ner min Kaprifol - den såg så eländig ut och fällde såå mycket blad. Så nu har jag städat och fejat klart där ute och ska snart ta med min kaffekopp och skriva mer om släkten Bernadotte, som roade mig under del av midsommar.

Ha det gott i värmen.
Kram från
Eleonora

Rosor och ruiner sa...

Skönt att sitta och läsa på balkongen kan jag tänka! Har suttit en del i skuggan nu i helgen, sträckläste Den frusna trädgården av Kristin Hannah, kan rekommendera! Så skönt att vara inne i en bok! Måste nog ta en tur till Bibblan och hitta lite fler bra böcker!

Må gott!
Gunilla

lisashus sa...

Så härligt du har det på din sköna balkong och en bra bok som väntar! Ja, vi har också lite drägligare temperatur här idag, så skönt! Sitter på torpet och kommenterar via mobilen! Ha en fortsatt skön start på veckan! Kram Lisa

lisashus sa...

Så härligt du har det på din sköna balkong och en bra bok som väntar! Ja, vi har också lite drägligare temperatur här idag, så skönt! Sitter på torpet och kommenterar via mobilen! Ha en fortsatt skön start på veckan! Kram Lisa

Ninnis sa...

Vilken skön midsommar du verkar haft.
Förstår att du trivs på din fina balkong....tack för boktipset....=)

Kram Ninni

Vardag och flärd sa...

Så bra att du skrev om den boken, jag har haft mina funderingar och låtit den ligga i önskelistan, nu får jag nog klicka på köp för den och några andra.
Det var nog den varmaste midsommar på länge men jag håller med dig att det är behagligare temperatur nu.
Har också en Summer snow som ringlar iväg över stenmuren och den har just börjat blomma. Den är tacksam, den enda klematis som överlevt hos mig.
Ha det fint, vännen!
Kramar Eva

Isas Trädgård sa...

Åhh den boken har jag också tänkt läsa i sommar och nu är jag ännu mer sugen efter att ha läst ditt inlägg. Så härligt att sitta på din fina balkong och läsa den !
Kan tipsa om en annan mysig bok som jag nyss läst ut: "Det lilla bageriet på Strandpromenaden" av Jenny Colgan.
Ha det så gott !
Kram/Isa

Merja sa...

Ser mysigt ut i ditt extra rum och växterna stor trivs ser jag.
Ha det gott!

Meta sa...

Så härligt att du jan utnyttja din balkong till det yttersta. Så ska det vara då är det roligt att fixa på våren. Längta lite och sen få njuta.
Ha nu en till fin vecka där åxå.
Kram Meta

A House With A View sa...

Ja midsommarhelgen blev verkligen underbar! Vilket fantastiskt väder!! Vad bra att du slapp ha dina gummistövlar på :) Din balkong ser supermysig ut. Jag har Summer Snow hos mig också och har faktiskt köpt ytterligare en som jag ska plantera på gården, så fin och härdig klätterväxt.

Kramiz aka

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Klart du bruker balkongen din masse , den er jo så koselig ! Ja Midtsommerfeiringen her var god og varm og bestod mye av mat og drikke og satt ute langt på natt og nattbad , så deilig !. Fin dag til deg ! Klem

Erikslundsliv sa...

Så härligt balkongliv du lever! Ser mysigt ut att sitta där och läsa.
Själv har jag just börjat på en ny bok som heter Härifrån till verkligheten, skriven av Eva Rydinger. Eva är min sons svärmor och det är hennes andra bok. Den första heter Fotografen och den tyckte jag om så nu blir det kul att läsa hennes nya.
Ha det så skönt!
Kramar, Ann

Unknown sa...

Vilken mysig balkong du har, förstår att du trivs! Du kan/får inte måla om på balkongen? Om du inte gillar färgen, menar jag.. :-)

Kraam Therese

Lena sa...

Ja, midsommarhelgen blev över förväntan med sol o värme! Din balkong är verkligen mysig! Passar utmärkt att sitta där o läsa!
Ha det gott!
Kram Lena

Blommiga Rutan sa...

Så fint du har det på din balkong. Ja, midsommarvädret blev verkligen bättre än vad som sagts! Här regnade det på förmiddagen men sedan sprack det upp och blev riktigt fint, och varmt hela kvällen. Så härligt. Vi firade den med alla barnbarnen och deras familjer. Finns inget bättre.
Vilken åldersskillnad på dina barnbarn! Ganska så skönt på sätt och vis kan jag tänka, du hinner med alla ordentligt kanske?
Här är det verkligen fullt upp just nu nä'r vi träffas, tre stycken som ropar momrmor och vill ha min uppmärksamhet hela tiden. Alldeles fantastiskt roligt, men man är ju ganska så trött efter.Men som sagt, mycket, mycket roligt. Ännu roligare än vad man kunnat tro!


Har också läst den boken, tänkte också lägga den som ett boktips här på bloggen, hoppas du inte tycker att det är tokigt? Tror inte att vi har så många gemensamma läsare. Eva med bloggen Vardag och flärd, men annars kommer jag inte på någon. Tyckte inte alls om boken först, lade faktiskt ifrån mig den och läste en annan bok emmellan. Men när jag kommit in i den så tyckte jag mycket om den, men det tog nog faktiskt minst halva boken.Det var roligt att höra att du inte heller fastnade för den från början. De flesta jag talat med som läst den tycker att den var fantastisk från första början.

Fortsatt fin sommar
Kramar Anncathrine

Blommiga Rutan sa...

inte emellan, ursäkta, mellan menade jag.

Snäckskalsdalen. sa...

Så fint du har det på din balkong! Jag förstår att du tillbringar så mycket tid där som möjligt, det hade jag också gjort och för mig känns det som en koja, jag hade trivts förträffligt där. Jag vill gärna ha det litet och koseligt! Och dina gröna fingrar finns med hela tiden!
Och så har du lagt ut dina noveller, så roligt! Jag har antecknat adressen och kommer att hänge mig åt läsning så snart tiden tillåter! Mycket trevligt. Jag missade ju att köpa en av tidningarna där du hade novell med, tyvärr, men nu kommer det med här, jättetrevligt!
Ha det gott, kram
Agneta