8 juni 2016

Om sommaren sköna när marken hon gläds...


Nu har jag plockat första riktiga sommarbuketten. Midsommarblomster, smörblomma och hundkex. Det verkar som om allt blommar samtidigt med syrener och liljekonvaljer i år. Lupinerna är på väg att slå ut i dikesrenen och här och där såg jag prästkragar också. Hoppas verkligen det kommer att finnas blommor kvar när stängerna ska kläs i midsommar.



Hela vintern har jag längtat till precis den här tiden. Nu är vi mitt i den... ljuvliga sommar! Kan det bli bättre?

Igår kväll drog ett rejält åskväder in norrifrån. Jag satt på balkongen och njöt av skådespelet. Vilka krafter det är! Idag skiner solen igen och det blir kanske en cykeltur runt sjön. Det gäller att passa på!

Ha det gott alla vänner!

14 kommentarer:

Merja sa...

Ja, nu finns det mycket att plocka av. Det har blivit dåligt med det, men jag får väl skärpa mig:)
Idag båser det rejält, kanske blir det regn. Det gör inte så mycket att jag ska jobba kväll känns det som.
Ha det fint!

Ezter sa...

Det känns som allt snart blommat över, många pioner är slut, lupiner har blommat ett par veckor osv. Men visst är det fint nu :)

lisashus sa...

Vilken underbar bukett, och de vilda sommarblommorna är nog allra vackrast!
Ja, det blir fint i midsommarstängerna till midsommar, och Dalarna är det ju midsommar på riktigt, med allt vad det innebär! Själva sinnebilden för midsommar.
Ja, den sången sjöng min förra kör - Dalakören, det var nästan signaturen!

Åskvädret som ni har haft kanske är på väg hit nu, för nu har himlen tätnat av moln, jag hoppas i alla fall på regn!

Ha en härlig dag!
Kram
Lisa

Jord under naglarna sa...

Vad snabbt det gick, för som du säger, nu är vi mitt i den ljuvliga sommartiden!

Jag har inga midsommarblomster här än, men jag ska gå ut och plocka en bukett liljekonvaljer bara tårtbotten gräddats klart. Skolavslutning imorgon och i år ska det förhoppningsvis bli jordgubbstårta åt mina numera stora skolbarn. :)

Blommiga Rutan sa...

Hej!

Vilken underbar sommarbukett! Ja, visst är det så, den här tiden längtar man efter hela året. Alldeles ljuvligt är det ute just nu. Bara att njuta allt som går.
Så roligt med lönnen, tänk att den vuxit så på 24 år!

Önskar dig en skön fortsättning på juni
Kramar Anncathrine

Blommiga Rutan sa...

Glömde säga att jag också har ett barnbarn som fyller just på nationaldagen, fyra år fyllde lilla Selma.

Kram

Meta sa...

Åska är ju inte så trevligt men regnet behövs så vi får väl njuta av det.
Här har duggat lite idag men mer regn väntas till fredag och det är sååå välkommet. Nog är det den härligaste tiden nu allt.
Ha det gott och njut dagen
kram Meta

Snäckskalsdalen. sa...

Den buketten går inte av för hackor! Det är sådana som man inte kan köpa, dom kan bara plockas och vid den här tiden är det helt underbart vackert! Och att plocka i dikesrenarna är så mysigt!
Så ni hade sånt åskväder! Tjusigt om det inte slår ner som det gärna gör här mellan alla berg, det ekar och ekar när det åskar och så slår det ner.....men mäktigt är det!
Cykla försiktigt!
Kramar

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

For en vakker blomsterbukett ! Det er moro å plukke blomster synes jeg og de pynter så fint opp. Så du er av den tøffe typen som sitter på verandaen og ser på lyn og torden oj oj oj. Jeg er redd det slags været jeg og glad når det går over igjen. Fin sommerdag til deg ! Klem

Erikslundsliv sa...

Så fint det är med sommarbuketterna vi plockar nu! Bara att ta in och alldeles gratis!
Åska ja, ett rejält oväder igår kväll här med. Som ett domedagsmoln som kom inrullande över oss och sen small och blixtrade det rejält.
Lite mysigt ändå och väldigt mäktigt.
Ha det fint i sommar-Sverige!
Kram, Ann

House and Garden by Bia sa...

Här gick åskan också i går, men inte så länge, tack o lov !
Fint med ängsblommor, helst till midsommar ;))...synd bara att dom blommar ut så fort.
Ha en fin kväll !
Kram bia

Vardag och flärd sa...

Så vacker bukett! Jag har ännu inte sett midsommarblomster här men de borde finnas. Får vi inte regn snart kommer vi varken ha blommor eller blad till midsommar, jorden är så torr så den spricker och växterna slokar.
Skrattade gott åt den blå sockervadden, ja, vad står man inte ut med för de kära barnbarnen!
Ha det nu riktigt fint!
Kramar Eva

Eleonora sa...

O alla dessa vackra vilda blommor - en underbar bukett du kunnat få ihop. Risken är väl (som du antar) att de flesta blommor inte finns kvar till midsommaren. Men man kan ju klä stången med björkgrenar också.

Underbar värme har jag haft men varannan dag väldigt kallt och jag har frusit om händerna.

Ser fram emot varaktig värme igen. Kram till dig
Eleonora

Anonym sa...

Otroligt vackert ❤️ ...
Ha det så gott!