23 juni 2016

Midsommartid


I denna ljuva midsommartid vill jag gärna dela med mig av den här vackra dikten Sommardag av Erik Lindorm. Precis såhär känner jag!

             Det är så stort att jag får gå på jorden
             ännu en sommar, full av doft och sken,
             och bjudas in av varje dikesren
             till smultronmiddag på de gröna borden
             och sova ut på någon skuggig sten.

             Så tackar jag min jord att jag får vara
             vid liv, en människa, ett blod, ett jag,
             ett hjärta, som kan slå med lätta slag
             och låta sorgsna drömmerier fara
             som moln i fjärran på en sommardag.
                                          Ur Sommardag av Erik Lindorm


Tack för alla fina ord om mitt skriveri! En härlig midsommarhelg önskar jag er alla. Njut av sommaren!

14 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Åhh så fint! Både dikt och duk. Den lilla midsommarfiguren är ju bara världens sötaste. Så kul med sådana fina saker som man tar fram år efter år. Kraaam pia

Merja sa...

Detsamma önskar jag dig!
Kram

lisashus sa...

Vilken underbar liten pärla till dikt! Så jättefin och på pricken som jag känner just i denna ljuva tid som är nu!
Underbara bilder dessutom!
En härlig och skön midsommarhelg önskar jag dej också!
Kramar
Lisa

Ezter sa...

Önskar dig en härlig midsommarhelg!

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Et nydelig dikt og vakkre bilder . God midtsommarfeiring til deg . Klem

Rosor och ruiner sa...

Vilken vacker dikt, och fina hundkex!

Önskar dig en fin midsommarhelg!
Kram Gunilla

Blommiga Rutan sa...

Den dikten är underbar.
Kan aldrig läsa eller höra den utan att bli rörd.
Så fin bild också med den söta lilla midsommarfiguren och "Drottning Victorias spetsar" som hundkex kallas i England. mycket vackrare namn, eller hur?

Önskar dig en riktig skön och trevlig midsommar.

Kramar Anncathrine

Vardag och flärd sa...

En underbar dikt som jag inte hört tidigare! Jag tycker väldigt mycket om dikter med årstidstema.
Är det verkligen hundkex du har på bordet? Jag tycker att det är kirskålsblommor men nu blir jag osäker. Ja, vackert är det i alla fall.
Önskar dig en fin och trivsam midsommar, vännen!
Kramar Eva

Mycket annat & lite betong sa...

Fin och passande dikt...
Så roligt med din nya blogg. Jag har bara tittat in men inte hunnit läsa än.
Tiger åt sin sista penicillintablett i kväll men såret är inte helt läkt så vi törs inte släppa ut honom än.

Hoppas att du får en härlig midsommar!
Kram Agneta

Margareta sa...

Så fin dikt.Instämmer helt och fullt.En sommardag är stort,när man tänker till.Vacker bukett på bordet.
Så roligt att du delar med dig av det skrivna. Jag har inte läst ännu,men det ska bli. Ikväll kanske...det är ju ljust länge...och varmt...så det är bäst att vara uppe.

Fortsatt skön helg önskar jag dig
Kram Margareta

MårsArt sa...

En sån vacker och tänkvärd dikt. Jag ska läsa dina berättelser som du lagt ut på din nya blogg, men nu har jag så mycket att göra att jag sparar läsandet till senare. Jag vill vara närvarande när jag läser och inte ha huvudet fullt av annat, som tavlor och utställning...
Önskar dig en fin fortsättning på midsommaren och sommaren!
Kram
Agneta

Meta sa...

Jodå här har varit helt magiskt i helgen.
Ha nu en fin söndag.
Kram Meta

Erikslundsliv sa...

Så fina ord som beskriver så bra det vi får njuta av nu i midsommartid. Det är ju helt sagolikt ute och nu när värmen kom så blev det ju pricken över i.
En enkel sommarbukett är allt som behövs på köksbordet och vips så är det vackert nog! Jättefint!
Ha det fint i veckan!
Kram, Ann

Agneta Tellander sa...

Vilken dikt! Sammanfattar allt som sommar och tanke om evigheten rymmer.