10 juni 2016

Det där med fåglar


De flesta tycker om fåglar. Jag också. Några sällsynta sorter bor hos mig, som den här helt tama stentitan.


Hon sitter gärna på matrumsbordet och filosoferar. Där blommar förresten också den tacksamma Chiritan igen. Nästan hela vintern har hon blommat.


En annan sort, en större lertätting, håller jag inlåst i bur för säkerhets skull. Den sitter här nöjd... och glad? Synd att de är så tystlåtna bara. Men vill jag ha fågelsång så får jag sätta mig på balkongen. Där kvittras och sjungs det hejvilt. Gråsparvar har bo med ungar under takpannorna och jag kan följa deras oförtröttliga matleveranser på nära håll.


Det bästa av allt med mina fåglar är att de inte har några klor. För fågelklor är läskiga...


Och jo, det är jag som gjort dem och de är ganska gamla. Men ibland får de komma fram ur gömmorna. Som nu. Fler finns nog också när jag tänker efter. Nånstans.

Önskar er en fin junihelg med extra mycket fågelkvitter. Må gott!

14 kommentarer:

Erikslundsliv sa...

Så fina fåglar och dessutom hemgjorda! Ännu bättre! Är det du som är så duktig eller kanske din far? Tycker mig minnas något om att han gjort någon fågel till dig som du visat förut.
Här såg jag nyss en ganska stor fågel i en tall utanför fönstret. Nu måste jag fram med fågelboken och leta!
Idag ska vi på studentfirande hos goda vänner och det är alltid så trevligt med studenter. Så mycket glädje och förväntan i luften, blandat med lite vemod att skolan är slut.
Trevlig helg till dig Eva-Marie!
Kramar från Ann

Ezter sa...

Så duktig du är! Här kvittrar det hela tiden ute. Varje kväll vi lägger oss, är det några fåglar som sätter igång utanför fönstret. Kan inte säga att de kvittrar, vet inte hur jag ska beskriva ljudet, men det är inte jättefint...

lisashus sa...

Vilket roligt inlägg om fåglar och så fina du har gjort, personliga och helt underbara! Ja, säkrast att ha lerfågeln i bur, man vet ju aldrig!

Ja, på balkongen är det fågelsång vill jag lova! De sjunger så ljuvligt, vackert just nu och full aktivitet är det också med matleveranser åt hungriga små!

En fortsatt skön fredag önskar jag dej och dina fina fåglar!
Kram
Lisa

Meta sa...

JO minsann du kan göra fåglar med bra jobbat. Det är kul att ta fram saker från gömmorna , de som bara är framme ibland de gör en glad och lycklig
Ha nu en fin helg
Kram Meta

Snäckskalsdalen. sa...

Det var ena rara pippifåglar med namn och allting! Så duktig du är med lera! Jättefina är dom och öppnar du då balkongdörren så sjunger dom av bara farten! Vi fick inget regn här, men det är kallare nu, 15 grader, men sol och även lite blåst, men sommar är det!
Kramar

Villa Ryttarängen sa...

För en ornitolog som mig så är dessa fåglar helt underbara. Kraaaaaam Pia

Vardag och flärd sa...

Eva-Mari, du ska pyssla med keramik! Du gör något roligt av dina skapelser, jag känner nästan hur du sitter och klurar ut något speciellt. Jag blir alltid nyfiken när jag ser att du gjort inlägg. Du är så .... bra!
Kramar Eva

A House With A View sa...

Åh vilka fina pippisar! Vad du kan, ett riktigt hantverk. Håller med Eva ovan, du borde ägna mer tid åt keramik! Jättefin blomma också, vad härligt att den blommat hela vintern. Stort gilla med korgarna på väggen, charmigt och snyggt, vilken bra idé!! Du är kreativ på många plan!

Många kramar aka

annika sa...

Härliga keramikfåglar som du har skapat. Tur att du kan ha dem i bur 😉.
Härligt att kunna cykla iväg och njuta av naturen. Snart, snart är jag också fri som fågeln. På måndag gör jag min sista arbetsdag sen kanske jag väljer att göra vissa inhopp...vi får se.

Kram
annika

Anonym sa...

Waoooo de är fantastiska ❤️ ...
/Pippikraaam

Margareta sa...

Så fina fåglar!Dom är ju riktiga personligheter.Lite verkliga är dom ju, så det är med all säkerhet bäst att ha dom inburade.Och som sagt fågelkvitter får man lyssna till när dörren öppnas upp...
Den där blomman är helt underbar.Jag har aldrig haft nån sådan.Liknar ju streptocarpus.
Ha en riktigt fin vecka!
Kram Margareta

Lena sa...

Underbara fåglar! Bra sort att ha inomhus.... Jag älskar fåglarna ute, men inga levande inomhus!
Må så gott!
Kram Lena

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Ojj ja det er deg som har laget fuglene ja , du er flink altså ! Så koselige de er . Klem

G:a Affären sa...

Dina fåglar är verkligen härlig personligheter!
Och du är en skapande själ, på många sätt!
Kramar /Cia