11 augusti 2023

En förklaring


Här bor jag! Fast åt trädgårdssidan och bakom "mitt" äppelträd.

Känner att en förklaring är på sin plats efter mitt gnäll om den dumma placeringen av proppskåpet som jag nu gömt bakom en tavla. Eller två rättare sagt.

Min lägenhet är ett Senior 65+boende, huset har 40 lägenheter i fem våningar och tillhör kategori Bas. Det innebär att man bor helt självständigt, alltså ingen hjälp har man att tillgå. Såhär har vi det i mitt hus...

Vi har tvättstuga på alla plan som åtta hushåll delar på.

Hiss såklart.

En samlingslokal med 50 platser och en trivselhörna med soffa och fåtöljer med tillhörande litet bibliotek (under uppbyggnad).

Alla boende får boka lokalen gratis, fullt utrustat kök finns, vid sammankomster och födelsekalas där man blir många.

Därutöver har vi en trivsam träff för den som vill varje onsdag och söndag där vi dricker kaffe, pratar strunt och var och en har med sin egen bulle. Eller bjuder på nåt nybakt om man har lust.

Trädgård med uteplats under tak för många.

Minigym på vinden. Som jag inte kollat in än, hm.

Bovärd.

Nu till förklaringen. Det våningsplan jag bor på är helt nyrenoverat och lägenheterna är handikappanpassade. Alla eluttag sitter också mitt på väggen för att alla lätt ska kunna få i och ur sina kontakter. Fult men bra.

Och många finns det, jag räknar till 12 dubbeluttag i min tvåa! Knappt en enda skarvsladd behövs.

Köket är utrustat med ytterligare eluttag ovanför bänkarna, med plats för sex köksmaskiner samtidigt, om man nu skulle vilja ha en så stor arsenal. Såklart ugn i rätt höjd. Och...

... spisvakt. Som larmar om man glömmer stänga av eller kokar torrt.

Jag har minsann inte ett dugg att klaga på. Ni fattar varför det är lång väntetid och höga köpoäng för att få en lägenhet här? Jag stod i kö i nästan nio år och sökte aktivt i över fyra för att äntligen få mitt drömboende.

Så att gnälla över placeringen av elskåpet mitt på väggen var så korkat. Ingen ska behöva klättra i mörker om strömmen skulle gå. Såklart!

Och ikväll har vi bokat samlingslokalen för att ha ett gemensamt kräftkalas där alla tar med sitt eget. Ska bli roligt att se hur det avlöper!

Ha en trevlig helg ni också. Kram.

Ps. Du som undrade om inte järnvägen som går på andra sidan gatan stör. Den är inte i bruk utom kanske två gånger om året då det är ånglokets dag eller nåt liknande och som då tuffar med passagerare i gamla vagnar sträckan mellan Falun och Grycksbo.

8 kommentarer:

Hélène sa...

Bonjour Eva-Mari,

Votre appartement semble idéal pour des personnes de +65 ans. Parfaitement aménagé pour faciliter les tâches et les déplacements. Vous devez être ravie !

L'assiette d'été dans le post précédent me semble tout à fait appropriée et délicieuse aussi.

Ici aussi, il a plu et il y a eu de la tempête. La nature en avait tellement besoin. Tout reverdi à vue d'oeil.

Je vous souhaite un bon weekend.

Kram
Hélène

lisashus sa...

Vilken otroligt fin och smart lägenhet och det förklarar, som sagt, elskåpet. Så bra med alla eluttag också! Man har verkligen tänkt här. Vilket trevligt hus med gemensamma ställen att mötas på och kräftskiva låter ju jättekul!
Jag är säker på att du kommer att stortrivas.
Grattis än en gång till att du äntligen lyckades få en lägenhet här. Förstår att de är attraktiva.
Ha en härlig fredag och helg!
Kram
Lisa

Anonym sa...

Jag tycker inte du klagade över proppskåpet, snarare tyckte det var en märklig placering.
Jag förstår mycket väl att du ville bo där och att det är hårt tryck på lägenheterna. Riktigt kanonboende. Har sett att det finns på olika ställen och tycker det är en jättebra boendeform.
Njut av att ha fått ditt drömboende! Eval8

Mamma C sa...

Jag tyckte inte att du klagade, utan bara visade vilken superbra idé du kommit på för att dölja.
Här i Spanien är det mer regel än undantag att kontaktuttagen sitter mitt på väggen i de äldre husen. Vet inte om det är för om det skulle bli översvämning 🤔. Som det kan bli ibland när det regnar här.
Ha en trevlig fredag nu.
Kram Carin

Vit Hortensia sa...

Det verkar verkligen som om du har allt du behöver i ditt nya boende!......och helt perfekt med gemensam samlingslokal att boka för egna fester eller husets kräftkalas. Hoppas kräftorna är goda, sällskapet givande och att du får en rolig kväll!
Kram
Birgitta

Villa Ryttarängen sa...

Men oj så himla bra alltsamman. Så borde alla få bo på åderns höst om jag får lov att säga så. Hoppas du får en trevlig kväll med goda kräftor och trevligt sällskap. Kraaam Pia

Rosor och ruiner sa...

Vilket praktiskt och trevlig boende, tycker det låter perfekt, och fattar varför det är lång väntetid! Tur att du fick en lght till slut! Skulle gärna se mer av trädgården så småningom, om du vill visa. Perfekt med samlingslokal också, det kan jag sakna i min förening, hade varit bra när man vill ha lite större kalas.

Kram Gunilla

HWIT BLOGG sa...

Praktiskt och fiffigt med kontakter och spisvakt! Din nya lägenhet ser så mysig ut, skönt att du trivs :)
Ha en fortsatt skön söndag nu...
Kram Titti