24 augusti 2023

Vår augustiträdgård


Utanför vår entré finns den här krukan som välkomnar oss hem. Men det är trädgården som ligger på baksidan av huset jag tänkte visa. 

Den består till största delen av gräsmatta. 

Men det finns några godbitar. Som pergolan med humle som klättrar längs stolparna där man kan sitta med sin kaffemugg i skuggan.


Och där krasse, luktärter...

... och tagetes i krukor blommar. Kärleksörten slår snart ut.

Nyponrosor längs förrådet som också ger skydd åt...

... några odlingslådor. Jag hoppas få en egen så småningom. Då ska jag så ringblommor!

Ett stort rikbärande körsbärsträd, klarbär tror jag, nu avplockat.

Två äppelträd finns, varav ett är mitt solskydd.

Här står jag nedanför min balkong och tittar upp mot det.

Tycker om tegelmuren som skiljer trädgården från cykelvägen och gatan utanför.

Där rosenspirean blommar just nu.

För övrigt finns en massa buskar och andra träd, en stor hägg och en hög syrenhäck som blommade så ofantligt i juni. En del lökväxter har jag också sett när jag smugit runt i våras innan jag fick min lägenhet.

I morgon ska ett glatt gäng gå till kvarterskrogen och äta tacobuffé tillsammans. Så trevligt att få nya grannar man trivs med.

Glad torsdag önskar jag er!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det verkar verkligen vara ett drömställe att bo på. Och goda grannar är ett plus. Hoppas du får en härlig dag.

Anki sa...

Vilken fin närmiljö du har. Förstår att det är kö till lägenheterna.Där kommer du säkert att trivas.
Kram Anki

Anonym sa...

Perfekt boende, det har du verkligen! Hoppas du kommer trivas året om, det ser så fint ut överallt. Spännande att följa årstiderna! Eval8

Mamma C sa...

Verkligen härlig omgivning och en massa grönska. Hoppas du får en liten såbädd till nästa år.
Så kul att gå ut och äta med grannarna med.
Ha en fin torsdag.
Kram Carin

lisashus sa...

Vilken fin utemiljö ni har med både blommor, fruktträd och fina buskar. Odlingslådor har vi också här och vilken tillgång det måste vara. En lagom liten miniträdgård.
Jag förstår att du trivs här.
Ha en härlig tacokväll med grannarna - så trevligt!
Kram
Lisa

Villa Ryttarängen sa...

Så glad för din skull. Att du trivs och njuter av det fina runtomkring. Så ska det vara. Kraaaam Pia

Rosor och ruiner sa...

Men vilken trevlig trädgård, där finns ju det mesta, vad roligt att få se! Hoppas du får en egen odlingslåda till nästa år. Och trevliga grannar med, det här är ju ett toppenboende!

Ha en trevlig helg!
Kram Gunilla

Från Glam till Damm sa...

Hej,
Vad fint att ni har en trädgård och så stora gröna ytor. Älskar pergola och humle. Men så trevligt med planteringslådor. Måste man vänta till en blir ledig eller skulle man kunna ställa dit en ny? Hoppas du får en snart.

HA en riktigt fin lördag!

Kram,
Anneli