21 augusti 2023

Lönnemossabukett


Jag plockade en bukett med allt jag tycker är fint i dotter Lisas Lönnemossaträdgård häromdagen. Stjärnflocka, vit isop och några rankor sommarsnö...

... tillsammans med en dahlia i knopp, blodtopp och så blågull. Blågullet doftar ljuvligt, och härstammar från frön norpade på Carl Larssongården för säkert 20 år sen. De växte villigt i min lämnade trädgård och döttrarna fick plantor av mig... eller var det frön? Nu växer det blågull också i deras trädgårdar. 


Upptäckte efter en dag att blodörten luktade vidrigt. Fint tillsammans men nu är de kvistarna förpassade till balkongen.

Tänk att det är måndag igen. Tiden rusar. Idag ska jag fortsätta skrapa färgen av en stol som inte längre ska vara vit. Och så hoppas jag att garnet kommer jag beställt till en kofta. Tänk att vi inte har en garnaffär här i Falun. Så trist att inte kunna se färgen på riktigt och känna på garnet innan man köper.  

Jag är så glad för gulliga kommentarerna om mitt vardagsrum. Tack!

Må gott!

8 kommentarer:

Anonym sa...

En vacker bukett. Väntar också på garn men jag ska sticka strumpor gör det varje år . Hoppas du visar ditt garn när du fått det behöver lite inspiration och det brukar jag få från dig. Ha en härlig dag

Anonym sa...

Vilken vacker bukett! Garnaffär har inte vi heller längre. Det finns snart inga specialaffärer längre. Det är synd.
Önskar dig en Glad måndag! Eval8

Mamma C sa...

Vilken härlig yvig bukett du plockade hos dottern.
Ha en ny bra vecka och hoppas att ditt garn kommer.
Kram Carin

lisashus sa...

Vilka vackra blommor i din dotters trädgård. Jag ser också stjärnflocka - en av mina favoriter. Mina har torkat för längesen, trots regnandet. Blodtoppen har jag också, men den är väldigt "snål" och spröten blir inte så långa. Lukten har jag inte tänkt på, men man vill ju inte ha något som luktar illa inomhus. Så härligt ändå att du har tillgång till din dotters trädgård och blommorna där.
Lycka till med skrapandet!
Kram
Lisa

Eva I Dalarna sa...

Ta dig en utflykt till Rättvik, där finns en garnaffär. På torget och så kan du ta en fika på Fricks konditori som ligger bredvid innan du åker hem igen!

Vit Hortensia sa...

Inte kul att ha vidrig doft från en så vacker bukett :-) Vasen ser ut att passa helt perfekt till en Lönnemossabukett! Så bra när stjälkarna har utrymme och midjan stöd.
Hoppas garnet är precis så som du vill ha det för visst är det svårt att inte få känna och se färgerna. Mysigt ändå att ha ett stickprojekt när dagarna börjar bli lite mer höstliga!
KRAM
Birgitta

Hélène sa...

Bonjour Eva-Mari,

Quel charmant bouquet. Connaissez-vous le nom des fleurs bleues ? si j'ai bien compris elles proviennent de graines glanées dans le jardin de Carl Larsson ?

Je suis d'accord avec vous, c'est difficile de choisir du fil à tricoter sur internet. On est souvent déçue soit par la qualité soit par la couleur. Ici, non plus, il y a belle lurette qu'il n'y a plus de magasin de laine en fait, il n'y a presque plus de magasins dans notre petite ville. C'est triste.

Merci de votre visite sur mon blog et du commentaire :o)

Bonne semaine !
Hélène

Hélène sa...

Bonjour Eva-Mari,

Merci pour le nom de la fleur bleue Polemonium caeruleum.
Apparemment, on l'appelle aussi Valériane grecque ou bien Bâton de Jacob, ici.

Je ne pourrai pas planter cette fleur car il faut un sol léger, frais ou humide et pas trop ensoleillé. Ce n'est pas le cas de la terre de notre jardin !
Tant pis. C'est une belle fleur bleue. Il y a si peu de fleurs bleues dans la nature comparé aux jaunes, roses ou blanches.
Bon mercredi
Kram
Hélène