7 september 2023

Liten krysantemum och stor poet


Igår köpte jag en liten krysantemum. Det är konstigt för jag gillar dem egentligen inte. Speciellt inte de stora snabbt framodlade så kallade bollkryssen som är tätt översållade med små knoppar som sällan når blomstadiet. För mig alltså. Det jag nu föll för var färgen. Och att den var liten och hade en hel del utslagna blommor redan. Det är också märkligt det där med färger. Nu för tiden dras jag mest mot det blekt gula-orange-bruna hållet. Lågmälda färger.

Lite likt ringblommor. Och dem tycker jag om. Mycket.

Ibland, som igår, bläddrar jag i någon av mina urklippsböcker. Det vill säga i böcker där jag sparat dikter som berört mig på ett eller annat sätt genom åren.

En av mina favoritpoeter, okänd för de flesta, är Berna Svensson, 1924-2006. Ett par dikter av henne har jag förmedlat här på bloggen tidigare. De flesta skrev hon under 80-talet och fick dem publicerade i vissa dags- och veckotidningar. En bok utgavs 2010 av Grangärdebygdens Kulturförening, Som en röd pelargon, en tunn bok med ett urval av hennes dikter. I min urklippsbok har jag klistrat in och sparat ett femtiotal. Så många av dem berör mig. För mig är hon en stor poet. När jag igår läste hennes En fredad plats så kände jag att just den vill jag ge er. Så tacksamma vi får vara. Tänker på alla dem som ingenting har.


En fredad plats

Jag har ett rum -
en fredad plats på jorden.

Ett rum där jag får sova
i en säng.

Där jag kan duka fram
en enkel måltid
på ett bord.

Där jag kan vara ensam, ostörd,
och där ingen hör mig
om jag gråter - skrattar.

Ett rum som är mitt hem
och som jag längtar till
när jag är borta.

Ett rum för mej,
en fredad plats på jorden. -
                             Berna Svensson


Ha det gott alla vänner.

8 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Det var en fin dikt. Ja har en krysantemum i liknande färg. Det är något med hösten som gör att jag vill ha varma färger omkring mig. Kram Pia

Anonym sa...

Fin dikt! Jag gillar också de färgerna på blommor, men jag gillar även bollkryssen. Ha en fin torsdag! Eval8

Mamma C sa...

Gubben sa här om dagen att han såg att kryssen började komma hemma i Sverige. Vilka kryss 🤨 svarade jag. De där bollkryssen, som jag inte tycker om. Då fattade jag att det var krysantemum han pratade om. Han älskar blommor, men inte dessa.
Verkligen en fin dikt.
Kram Carin

lisashus sa...

Jättefin dikt och vackra blommor har du!
Jag förstår att du föll för denna dikt! Så fin, lite anspråkslös och den säjer ändå så mycket. Den typen av poesi gillar jag också - mycket!
Jag läser poesi ibland jag också, men inga urklipp som du har här. Vilken bra idé!
Nu njuter vi det (kanske) sista av sommaren och tusen tack för dikten!
kram
Lisa

Vit Hortensia sa...

Ja, det är en gåva att ha "en fredad plats på jorden"! Något som är så lätt att ta för givet och så lätt att glömma bort att det inte är alla förunnat som det ser ut i vår värld!
Ha en fin helg Eva-Mari och njut av din vackra höstfärgade krysantemum! Kram
Birgitta

Hélène sa...

Bonjour Eva-Mari,

Oui, ce poème est touchant de simplicité. Je lis souvent de la poésie (surtout des haïkus). J'ai plusieurs livres favoris mais le poète japonais que je préfère est Soseki.

Je n'aime pas les chrysanthèmes parce que ce sont des fleurs que l'on voit sur les tombes le 1er Novembre (c'est peut être la même chose en Suède ?)
Je sais que c'est idiot, mais je n'arrive pas à les apprécier.

Passez un beau weekend.
Kram
Hélène

Rajani Rehana sa...

Beautiful blog

Rajani Rehana sa...

Please read my post