1 september 2023

Påfyllt


På morgonpromenaden i går plockade jag sommarens sista smörblommebukett. Passande eftersom det officiellt var sommarens sista dag. Och jag hade inga smörblommor tidigare på ...

... stången ovanför sängen. Den fyller jag på då och då med buketter av allehanda slag som torkar fint. Att det rasar lite fnas på kudden gör inget. Och att smörblommorna inte behåller sin färg och kronblad så här sent på säsongen gör heller inget.

Har ni sett hur söta fröställningar de har? Runda små taggiga saker.


Rönnbär har jag också plockat och satt i vas på hyllan i köket. De har väl aldrig varit så lite angripna av allehanda kryp som i år? Man kanske skulle ge sig på att plocka och göra gelé. Det har jag bara gjort en gång tidigare och minns att det inte blev någon succé i familjen. Men kanske nu?


Hursomhelst så blir jag glad av dem. Förr gjorde jag rönnbärshängen och annat pyssel med bären. Här kan du kika in om du vill inspireras.

Nu njuter vi av den första septemberhelgen tycker jag. 

7 kommentarer:

Hélène sa...

Le bouquet de baies de sorbier est magnifique !

Bon premier weekend de Septembre. Ici, il pleut mais la chaleur revient la semaine prochaine (soupir)

Kram
Hélène

Anonym sa...

Så fina buketter du har! Ha en fin fredag!

Anonym sa...

Det var jag, Eval8

Mamma C sa...

Ja, tänka sig att vi går in i höstmånaden nu.
En fin stång (eller drömfångare 😉) du har över din säng med små torkade buketter.
Rönnbär har så härlig röd färg.
Kram Carin

Rosor och ruiner sa...

Så vackert med blommorna där ovanför sängen, och bilden med vasen med rönnbär ser så härlig ut!
Trevlig septemberhelg!
Kram Gunilla

Isas Trädgård sa...

Åhh så vackra buketter på stången !! Vad är det mer du torkat ? Så inspirerande !
Ha det så gott !
Kram/Isa

lisashus sa...

Vilken ljuvlig blomsteräng du har ovanför din säng! Något att verkligen njuta av varje morgon!
Tänk, att ni fortfarande har blommande smörblommor. Här har de nog blommat över för längesen.
Så skönt med september nu och det lite milda vädret, så njuta ska jag också!
kram
Lisa