5 december 2023

Att skriva


Jag har länge tänkt göra ett inlägg om mitt skriveri. De flesta av er vet ju att jag skrivit och gett ut fem romaner på egen hand. Dessutom fotat och formgett dem helt själv. Inte så konstigt, formgivning har varit mitt yrke under många år. Närapå varje dag skriver jag. Vadå? undrar ni säkert. Jaa, kanske börjar jag på en novell... eller fortsätter på ett längre stycke som växer fram och inte vill ta slut. Vad som helst egentligen.

Att skriva har alltid passat mig, uppsatsskrivning i skolan var det allra roligaste. Att få uttrycka sig i skrift är för mig enklare än att tala. Jo, det är sant! Orden på papperet kommer dit av sig själv medan när jag pratar med okända människor så hittar jag inte rätt ord. Så kan det faktiskt vara.

Märker att jag tilltalas mer och mer av det avskalade korta formatet. Som att skriva poesi. En tanke, ett ord i mitt huvud, som blir till en mening... Nånting från mitt inre. Ofta blir det bara knas, ibland en liten gnistersten. Jag är min värsta kritiker. Hård och pekpinnig. Men det finns knep. Jag har lärt mig att lägga undan det skrivna ett tag, glömma bort. Sen, en annan dag tar jag fram det och ser med andra ögon på det skrivna. Och tycker, mja, kanske inte så tokigt ändå. Händer att jag byter ut ett ord här och där för bättre rytm. För stolpiga texter är för mig en fasa.

Mitt skriveri på riktigt började 2004 när jag upptäckte att det jag skrev möjligen höll på att utvecklas till ett bokmanus. Före det hade jag inte alls tänkt att jag, lilla jag, skulle kunna ge ut en roman! Många kringelikrokar och två år senare, gav jag ut Café Trädgårdslyckan på mitt egna förlag, Myra. Åh, vilken känsla att hålla den färdiga roman i handen. Att få lukta på sin alldeles egna nytryckta bok! Marknadsföring och distribution skötte jag själv och hade mitt boksläpp på den då stora Bokmässan på Örebro slott. Blev intervjuad både i press och i lokalradio. Så kul men pirrigt. Att tala inför publik är inte min grej. Att skriva är en sak. Att sälja sig är en annan. När jag åkt runt ett tag och träffat bokhandlare och krängt boken var jag så trött på distributionen så jag tänkte, aldrig aldrig mer kommer jag att ge ut fler böcker.


Men att säga just det ska man akta sig för. Så mellan 2017 och 2019 publicerade jag ytterligare fyra böcker. Inte klokt när man tänker på det! Sen ett tag tillbaka är alla upplagor slutsålda och jag har ingen ambition att ge ut ytterligare böcker. Byrålådan är en bra förvaring. Där ligger min självbiografi i tre exemplar, skriven för mina döttrar att läsa en dag. Och så ett antal dikter och ett gäng noveller. Några av novellerna har under åren publicerats i olika veckotidningar. Nu har jag slutat skicka in dem.

Jag vill avsluta det här inlägget, som blev så mycket längre än jag menade, med att säga att har ni en längtan, en önskan att skriva... gör det! Bara börja, tänk inte så mycket för då blir det aldrig av. Skriv berättelsen om ditt eget liv. Skriv en dikt. Bara skriv.

Börja nu.

Kram på er.



7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker mycket om dina böcker och hade gärna läst fler! Eval8

MirandaMaräng sa...

Du skriver så bra. . .och jag har väntat på att fler böcker skulle skulle dyka upp! Tråkigt att det inte blir så men förstår också ditt beslut!
Ha en trevlig dag!
Kram

Mamma C sa...

Jag har bara skrivit dagbok i mitt liv.
Men ord som formas till rader som berör en som i en dikt tex. är vackert.
Kram Carin

lisashus sa...

Dina böcker är så bra och jag är så glad att jag har alla! Du har verkligen ordets gåva och fantasi - att kunna få till det! Så imponerande!
Har själv skrivit ett antal dikter och faktiskt blivit publicerad ett par gånger. Höll till på siten "Sockerdricka" och "poeter.se" en period. Hade ett flow kring 2004-05, men sen var det så mycket annat.
Det verkar gå i vågor för mej, detta med kreativiteten. Målandet är väl min grej, och jag gör ofta som du - ställer undan så den får stå till sej och sen kanske man ser den i en ny dager liksom.
Intressant och roligt att få höra lite om ditt skrivande och bra uppmaning att våga börja.
Kramar
Lisa

Vit Hortensia sa...

Håller helt med dig.....att uttrycka sig i text är ibland lättare än att tala!
Jag har uttryckt mig i skriven text ända sedan jag lärde mig läsa och skriva. Först i dagboksform, sedan med massor av brevvänner, kortare noveller, en del dikter, min självbiografi....men numera skriver jag mest i egen terapeutisk form.
När jag kopplar bort prestation och puttar bort det där kritiska egot som sitter på axeln och ifrågasätter formar sig orden lätt. För det mesta kastar jag det jag skrivit, men det jag ibland har skrivit och sparat för att senare hitta och läsa igen har ibland gett mig känslan av jag har en del kloka tankar :-D
Så häftigt av dig att ge ut dina böcker på det sätt du gjort! Och, nej, man ska aldrig säga aldrig ;-)
Önskar dig en fantastiskt vacker dag! Kramar
Birgitta

Rosor och ruiner sa...

Jag tyckte också att uppsatsskrivning var det roligaste i skolan, och jag gillar ännu att skriva och uttrycka mig, har också lättare att uttrycka mig i skrift än i tal. Har alltid skrivit dagbok. Jag borde sätta mig ner och skriva mer, men jag tar mig inte riktigt tid till det. Men du är klok som gör det, och jag har glädjen att äga fyra av dina böcker! ♥

Kram Gunilla

Hélène sa...

Bonjour Eva-Mari,

Je regrette de ne pas parler Suédois pour pouvoir lire vos livres. En tous cas, les couvertures de vos sont belles et donnent envie de les ouvrir et les lire.
Bonne fin de semaine.
Kram
Hélène