22 december 2023

Spröda toner


Jag tänder mitt änglaspel och lyssnar till de spröda tonerna. Påminner mig så mycket om jular förr. Tänker på hur tacksam jag kan vara. För allt.

I år firar jag julafton hos dotter Anna. Många kommer vi att vara, och värme, mat och tända ljus blir det där också. Vi har knytkalas och alla bidrar med sin del.

Inte blir det lika många julklappar som förr, men tillräckligt många. Och i år innehåller klapparna i de vuxnas julklappslek begagnade saker som vi inte längre behöver, (läs vill bli av med). Kalle och hans vänner finns där i bakgrunden. Det hör till. Och prat, skratt, kaffe med mandelmusslor... och alldeles för mycket kola och knäck. 

Men innan Karl-Bertil Jonssons julafton börjar är jag hemma i lugnet igen. För den stunden är helig. I skenet av de tända ljusen i änglaspelet njuter jag av något gott i finaste glaset. 

En God Jul önskar jag er alla och hoppas ni har det bra.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det var länge sedan jag hörde ett änglaspel!
Det låter som en lagom julafton.
God jul 🎄 Eval8

Mamma C sa...

Låter som en fin jul du ska ha.
En riktig God Jul till dig.
Kram Carin

Vit Hortensia sa...

Jag älskar änglaspel.....och maken orkar bara inte med det plingande ljudet.....så hemma hos oss finns just nu inget änglaspel......men jag hör det spröda klingandet och ser hur änglarna snurrar hos dig :-)
Låter som om du får en så fin julafton med en bra blandning av allt så ha en riktigt GOD JUL och varm julKRAM kommer här från mig till dig <3
Birgitta

MirandaMaräng sa...

Har tänkt köpa ett sådant fint änglaspel och kollat runt på nätet! Men fler än jag tycks ha varit ute i samma ärende. . .så de har gått ganska dyrt!
Önskar dig nu fina bloggvän en härlig Jul & Nyår!
Kram

lisashus sa...

Vilken härlig stämning du har där med änglaspelet! (Tror jag måste rota fram mitt också).
Ja, julen blir ju vad man gör den till och du har de dina att umgås med och man bestämmer ju själv längden på samvaron.
Det låter som om du får en fin och stämningsfull jul - det önskar jag dej i alla fall!
Kramar
Lisa

HWIT BLOGG sa...

Älskar änglaspel, det påminner om julen förr hos mormor och morfar :)
Låter som din jul blir både glädjefull och god!
Så GOD JUL till dig från mig...
Kram Titti

Hélène sa...

Joyeux Noël, Eva-Mari ! 🎅🎄

Hélène

Anonym sa...

Önskar dig en riktigt fin och trevlig jul.
Kram Anki