28 december 2023

Sista dagarna på året... och en efterlysning


Under julen har jag umgåtts med nära och kära närapå varenda dag. Mycket god mat och alltför smarriga efterrätter och godis har det blivit. Men också bokläsning mellan varven. Jag har möblerat om lite för att få det luftigare runt min läsfåtölj. Bar ner runda bordet i källaren och ersatte det med piedestalen som bladkaktusen bor på. Stackaren behöver verkligen mer ljus och det är ett under att den klarat sin förra plats under den mörkaste tiden! 

Jag letar fortfarande efter en passande fotpall till fåtöljen. En i teak i 60-talsstil. Typ ungefär som den här...

                                                                                                                                       Bild från Linne och Lump

De finns ibland hos fina retrobutiken Linne och Lump men eftersom jag tänker klä om den i samma tyg som fåtöljen så vill jag inte betala extra för de redan omklädda i Josef Franktyg. Söker ständigt på Blocket, Tradera, Marketplace och bland auktionshusen och andra ställen. Utan framgång. Tänk om någon läsare därute har en som står och skräpar nånstans... Tipsa gärna om du har, vet eller får nys på någon!

Annars så är jag förberedd inför nyårsafton. Har plockat fram brevet jag skrev förra nyåret till mig själv med mina förväntningar och önskningar under 2023. En sak vet jag... jag har ju fått min önskan uppfylld genom att flytta till mitt nya boende. Det har varit en stående önskan i breven de senaste fyra åren. För övrigt har jag glömt vad jag har skrivit och det är lika spännande att öppna sitt nyårsbrev varje år.

I år ska jag fira in nyåret tillsammans med ett gäng trevliga grannar nere i vår samlingssal. Vi har beställt trerätters nyårsmeny och det kommer säkerligen att bli en uppsluppet trivsam tillställning. 

Till slut vill jag tacka er alla för att ni vill följa min enkla vardag. Tack för de trevliga kommentarerna jag får och de andra fina hälsningarna. De gör mig så glad! Och så välkomnar jag alla nytillkomna läsare... är så nyfiken vilka ni är. (Berätta gärna, det går att kommentera anonymt.)

Gott Nytt År önskar jag alla mina vänner!

11 kommentarer:

Hélène sa...

Chère Eva-Mari,

Je souhaite que vos voeux pour l'année 2024 se réalisent. J'ai pris plaisir à lire votre quotidien que vous partagez si gentiment.
Je vous souhaite une belle et heureuse année !

Kram
Hélène

Anonym sa...

Så trevligt att fira nyår med grannarna. Det är så roligt att höra att du trivs så bra i ditt nya boende 🥰Eval8

Mamma C sa...

Hoppas det är någon som har en sådan fotpall ståendes och kan tänka sig bli av .ed den.
Så trevligt att fira in det nya året med dina grannar.
Kra. Carin

Villa Ryttarängen sa...

Hej! Jag ska hålla ögonen öppna. Klart du ska ha en fin fotpall i din läshörna. Kraaam Pia

lisashus sa...

Hoppas att du har tur med pallen! Den är verkligen jättefin och användbar såklart. Har ju en liknande till min Lamino-fåtölj men den är ju inte till salu. Kanske har du tur och någon kanske tipsar här.
Det låter som om du haft en fin jul med dina nära och kära.
Det ser så vilsamt och fint ut vid din läsfåtölj och inga blommor är glada nu när det är så mörkt jämt. Nu får du ju verkligen uppleva vinterljuset i din lägenhet.
Så spännande med ditt nyårsbrev och kul att du ändå uppfyllt EN önskan. Det låter ju jättekul med er samvaro på nyårsafton. Säkert blir det lyckat!
Ett gott nytt år önskar jag dej!
kram
Lisa

Villa Ryttarängen sa...

Kan det här vara något?
https://auctionet.com/sv/3108426-folke-ohlsson-fotpall-profil-dux-1950-1960-tal
Kram Pia

Vit Hortensia sa...

Håller tummarna för att precis den rätta pallen ska hitta hem till dig... för det kommer den att göra förr eller senare :-) Så mysigt det låter med bra grannsamverkan i huset där du nu bor. Önskar dig fina dagar och ett riktigt Gott Nytt År! Kramar
Birgitta

Rosor och ruiner sa...

En sån pall vore ju som handen i handsken där i ditt läshörn. Hoppas den önskan slår in!

Låter som att du har en trevlig nyårsfest på gång!

Önskar dig och Iris ett gott slut och ett gott nytt år!

Kram Gunilla och tre pälsdjur

Agneta Tellander sa...

Jadu, litet extra godis under helgerna passar alltid fint.
Bra att inte falla ur för mycket på ålderns höst🤣🤣.
Önskar dig en trevlig nyårsafton och ett Gott Nytt År 🎉🎊🍾.
Har faktiskt en identisk pall som den på bilden, men den behåller jag.
Du hittar säkert något liknande.
Kram från Agneta🌟❄️♥️

HWIT BLOGG sa...

Det blir en fin nyårsafton för dig! Härligt! Sådana pallar ser jag ofta på loppisar här, dock ganska dyra. Hoppas du hittar en snart :)

Önskar ditt ett GOTT NYTT ÅR nu! Med mycket glädjeämnen och livets goda...
Kram från ett grått Öland & Titti

Anonym sa...

Gott nytt år. Kram Anki 🤗