18 december 2023

Min julönskan


Nu går vi in i julveckan och jag vill ge er juldikten jag skrev för tio år sen och som ni säkert läst tidigare. För varje år tycks den bli mer aktuell. Det är mörkt och hotfullt i vår värld. Men aldrig, aldrig får vi ge upp hoppet.


Min julönskan    

Jag önskar att alla får lagom av allt
   lagom av snö och fem grader kallt

Att alla får njuta av kvällar och dagar
   med lagom av julgröt i sina magar

Att alla har glädje och ro i sitt hus
   lagom med glögg och massor av ljus

Få själsligt lugn i decembertid
   känna lycka och uppleva julefrid

Och tänk om min önskan om fred kunde segra
   då skulle jag aldrig önska nåt mera...


Frid önskar jag er. 

8 kommentarer:

Anonym sa...

Tack! Kan bara instämma i det du skriver. Glad måndag! Eval8

Rosor och ruiner sa...

Den är så fin, och som du skriver, mer aktuell än någonsin! Jag önskar också så! Får jag dela den?

Kram Gunilla

lisashus sa...

Din dikt är så fin och säjer så mycket! Allt det där som man ju tänker och önskar också!
Tack för din fina juldikt!
Kramar
Lisa

Anonym sa...

Tack för din vackra juldikt. Kram Anki

Mamma C sa...

En mycket fin dikt och den är verkligen aktuell i dessa tider.
Kram Carin

Agneta Tellander sa...

Mycket tänkvärd och fin dikt. Just så enkel och fin som jag upplever Dig♥️.
En riktigt God Jul till Dig🌟🌲🌟
Kram

Anonym sa...

Så fin dikt! Mycket aktuell… tyvärr.
Önskar dig också en fin och fridfull jul!
/Marie i Roslagen

MirandaMaräng sa...

Fin dikt och så aktuell. . .hoppas den slår in!
Kram