10 december 2023

Grekisk pytt i ugn


Andra advent och sociala medier överhopas redan av olika juliga pyssel och recept. Tids nog hinner vi lägga in sill och stoppa nejlikor i apelsiner. Därför så tänker jag ge er ett recept på Grekisk pytt. En rätt som gått hem varje gång jag bjudit på den. Varsågoda...

Grekisk pytt
   
   Fläskfilé eller motsvarande, som skärs i strimlor eller bitar.

Gör en marinad av:
   olja
   soja
   sambal oelek
   ingefära
   hackad vitlök

   salt och svartpeppar

Blanda allt i en plastpåse tillsammans med köttet och knåda runt. Låt stå i kylen, helst ett par timmar.



   
   potatis
   paprika
   lök
   tomater
   fetaost

Skär potatis, lök och paprika (tog broccoli denna gång, paprika är godare) i bitar och fyll ett bakplåtspapper. Stek i ugnen på 225 grader.

Efter ca 10 minuter hälls köttet och marinaden över. Rör runt och lägg på tomater och smulad fetaost. 
Stek ytterligare ca 15 minuter eller tills allt känns klart.

Servera med en kall sås ihoprörd av:
   creme fraiche
   majonäs
   salladskrydda
   riven vitlök

Inga fasta mått utan här råder grekisk valfrihet! Och man tager vad man haver och byter ut som man vill. Och är vi 6-8 personer fyller jag en stor långpanna. Gott!


Kaló gévma... smaklig måltid!

6 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Det ser jätte gott ut. Precis mina smaker. Kraaam Pia

HWIT BLOGG sa...

Mums den rätten måste jag testa! Ser väldigt gott ut!
2.advent och regnet öser ner här på ön...
Kram från Titti

lisashus sa...

Åh, detta låter ju jättegott - helt i min smak! Jag gör ofta liknande varianter, men denna ska jag prova och med fetaost också.
Förstår om du blev mätt!
Kram
Lisa

Vit Hortensia sa...

Hmmmm....det där receptet har jag bestämt för mig att jag lagat, och sparat i mina favoritrecept, efter tips från dig förut. Så enkelt, gott och praktiskt just för att det går att göra som Kajsa Varg.....ta vad man har hemma :-) Hoppas du haft en fin andra adventssöndag! Kramar
Birgitta

Mamma C sa...

Tack för det recept och så himla gott det såg ut.
Hoppas du haft en fin och bra söndag.
Kram Carin

Eval8 sa...

Det ser jättegott ut! Varm paprika är väldigt gott tycker jag!
Glad måndag!