20 augusti 2024

Återigen... Linnétagetes

Med risk för att bli tjatig så sjunger jag än en gång Linnétagetesens lov. Den här buketten är nog den sista jag kan plocka från min pallkrage i år. Men jag har njutit av ett par redan och kanske jag kan få ihop en liten till.

Vi har en rabatt utanför samlingssalen med Linnétagetes också. Igår ansade jag den och klippte bort överblommat och passade samtidigt på att skörda frön. Varje fröställning har hundratals frön i sig. Så jag har frön för resten av livet i kaffefiltret. De har lätt att gro. Bäst är att förså inomhus. Ska absolut göra det nästa vår också.

Tagetes kallas också sammetsblomster. Lätt att förstå.

I sovrummet står buketten just nu. Den ska flyttas in på soffbordet när buketten som står där har gjort sitt.

Delar gärna med mig av fröna. Mejla mig evamari4@telia.com om du vill ha en nypa så skickar jag ett brev.

Ha det gott!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill gärna ha några frön! De ser jättefina ut. Mejlar adress även om du kanske redan har den.
Glad tisdag! Eval8

lisashus sa...

Vilken vacker blomma i både form och färg detta är! Du har verkligen öppnat ögonen på mej för denna sort. Bara fröna är ju vackra i sej!
Generöst av dej att dela ut. Just nu kan jag inte tänka på annat än äpplen och badrum, men jag kanske återkommer.
Kram
Lisa

Hallon o Blåbär sa...

Den är mycket vacker och buketterna blir sådär spretiga och fina.
Så smart att samla fröna till nästa år.
Kram Carin

Rosor och ruiner sa...

Så fint av dig att dela med dig! Jag är ju urusel på det här med sådder så jag får avstå. Har köpt frön flera gånger som aldrig kommer i jord, så hos mig skulle de aldrig få blomma ut!
Men fin är din bukett! Och byrån din är fin den med, jag letar ännu efter en ny (dvs gammal) byrå till mitt sovrum. Men den som väntar på nåt gott får väl vänta ett tag till ;)
Kram Gunilla

Vallmo sa...

Hej! Jag vill gärna få några frön av denna. Har skickat mail till dig.Mvh Barbro/Vallmo