29 augusti 2024

Fjäderlätt garn och grova stickor

                                                                                                       Bild och beskrivning från Allas veckotidning

Den här tiden, när hösten närmar sig, blir jag så sugen på att sticka. Eftersom jag har så många tröjor och koftor av olika slag så behöver jag verkligen inte fler. Vad behöver jag... egentligen? Letade inspiration på nätet och då fick jag syn på en gratisbeskrivning i ett nummer av Allas som tilltalade mig. En enkel poncho stickad i fjäderlätt garn med grova stickor. Garnet fanns i en massa färger. Blev så sugen att sticka den i rost. Behärskade mig i tid för den skulle inte vara så användbar. Ni vet nog vid det här laget hur slätstruken jag är.

Det fick bli en mellangrå färg. Mest bekväm för mig. (Köpte mitt garn på hippstick.se och leveransen kom supersnabbt). Lånade stickor av en granne för så här grovt har jag aldrig stickat förut. Började sticka direkt. Så roligt!

Här kommer den enkla beskrivningen ifall ni också får lust...

Mosstickad poncho

Storlek ca 75x46 cm
Garnåtgång: 6 nystan av Alice by Permin, 63% alpacka, 37% polyamid
Stickor 8 mm
Masktäthet: 16 m x 19 v mosstickning = 10 x 10 cm

Lägg upp 75 m på stickor nr 8 och sticka mosstickning (1 rm, 1 am och motsatt på nästa varv: rm över am och am över rm). Sticka till arbetet mäter ca 150 cm. Maska av löst. Fäst trådarna. Vik arbetet på mitten och sy ihop ca 3/4 av den ena sidan. Spar 1/4 till halsringningen.

Lycka till!

5 kommentarer:

lisashus sa...

Vilken härlig poncho nu när höstvindarna börjar vina. Snyggt garn och ganska enkel beskrivning. Så passande nu när kvällarna börjar bli lite mörkare. Garnet ser verkligen härligt ut och så spännande när den blir klar. Så smart med en poncho där man slipper ärmar och kragar etc.
Lycka till!
Kram
Lisa

Villaryttarängen sa...

Ja den ser väldigt mysig ut. Jag stickar inte för jag är så dålig på det. Kraaam Pia

Anonym sa...

Så snygg! Tyvärr kan jag inte sticka, så det blir ingen poncho för mig.
Trevlig torsdag! Eval8

Hallon o Blåbär sa...

Så snygg färg och tack för beskrivningen.
Kram Carin

Vit Hortensia sa...

Vilken fin poncho! Skulle ha varit väldigt vacker i rost också, men grått är aldrig fel :-)
Kram till dig!
Birgitta