17 augusti 2024

Blombuketter, boktips, flugfälla och fönsterstopp


Fredagsbuketten fick jag redan på onsdagen av dotter Lisa. Hon komponerar de mest fantastiska buketter från sin trädgård.

Eller hur?

Många av er har säkert redan läst De fenomenala fruntimren på Grand Hotel. Jag har gjort det och fick vara med om den fantastiska historien om Wilhelmina Skogs gigantiska arbete att lyfta Grand Hotell till nya höjder. Ville inte att den skulle ta slut! Buketten med rudbeckiorna på bilden var en av flera som jag fick av en väninna häromdagen. Älskar rudbeckia, mest dessa gula som växer i stora bestånd.

Bokens baksidestext. Nu skriver författaren, Ruth Kvarnström Jones, på en fortsättning. Men denna gång ska det handla om historien bakom varuhuset NK. Gissa om jag längtar!

Hur har ni det på bananflugefronten? Själv är jag på sluttampen... tror jag.

De här fick i alla fall ett värdigt slut i hjärteaskfatet från 60-talet. Kört flera veckor nu med en blandning av vinäger och en droppe diskmedel. Funkar utmärkt. Men hur många bananflugor finns det i världen kan man undra? Är jag naiv som tror att dessa är de två sista? 

Så måste jag tipsa om denna superbra fönsterstopp... alltså en skruvspärr för att det öppna fönstret inte ska blåsa upp.

Jag har visserligen spärr på fönsterhandtaget men det glappar lite och eftersom jag är rädd att Iris ska kunna ta sig ut om det skulle bli kraftig blåst så sökte jag på nätet efter nånting som håller det öppna fönstret på plats. Till slut hittade jag denna med kraftig skruv och med en gummiplutt i änden som gör att det blir ett totalstopp. Funkar jättebra och jag kan ha fönstret på glänt utan att vara orolig. Köpte min skruv på specialbeslag.se. Inte billig men värd varenda krona för mig... och Iris.

Önskar er alla en skön helg. Kram!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag lyckas sällan få bukt med bananflugor med den lösningen. Fattar inte varför.
Vackra buketter och bra bok!
Trevlig helg! Eval8

villaryttarängen sa...

Här finns det också hur mycket bananflugor som helst. Vi gör som du, vinäger och diskmedel. Vilken fin bukett du fått. Roligt med fint bundna och komponerade blommor. Men läsa det hinner jag inte tyvärr eller jag prioriterar annat. Sen när jag blir pensionär då ska jag läsa ikapp. Kraaam Pia

Hallon o Blåbär sa...

Hon kan verkligen göra fantastiska buketter din dotter.
Här har vi inte problem med bananflugor, men däremot med de yttepyttesmå myrorna som finns här. Det sprutas och de försvinner och strax därpå dyker de upp på en ny plats.
Den där boken ska jag lyssna på nu när jag har ett billighets abonnemang denna gången. Brukar passa på när man får erbjudanden 🙈.
Ha en bra lördag.
Kram Carin

Rosor och ruiner sa...

Tänk att den boken stod jag och fingrade på i bokaffären för nån vecka sen. Men så var det "köp fyra betala för tre" pocketböcker, och kunde inte bestämma mig för de andra böckerna, så jag avvaktade, och påbörjade något jag hade hemma istället. Men då blir det den så småningom i alla fall, tack för tipset!
Ush ja för bananflugor. Har haft sånt problem de sista höstarna, de ger sig liksom inte, trots vinägerreceptet, samt kokande vatten i diskhon, de blev bara fler hela tiden... suck. Så nu la jag in bananerna i kylen, och har ingen frukt framme alls, tänker att de kanske inte kommer uppstå några då... men man har ju kompostpåsen förstås, så visst lär de komma.
Underbara buketter!
Kram Gunilla

lisashus sa...

En helt ljuvlig bukett av din dotter!
Vilken härlig bok och intressant historia om Grand Hotell. Den skulle jag verkligen vilja läsa.
Lycka att bli av med bananflugorna! Har inte sett mycket av dem ännu, men har ju inte bott hemma på över en månad och på torpet har jag ju lock på sophinken - kanske därför, men jag ska inte ropa hej.
Vilken både smart och SNYGG fönsterstopp. Mycket bättre än de fula i plast och säkert mera effektiv.
Önskar dej en fin lördag och helg!
Kram
Lisa

Vit Hortensia sa...

Vilken väldans fin fönsterstopp och bukett! Tackar också för boktips! Har nu en serie av Liza Marklund som väntar, men efter det är det ganska tomt i min bokdepå och böcker kommer att behövas när höstmörkret lägger sig, trädgården går i vila och likaså jag. Eller i alla fall går jag oftast in i ett lite lugnare tempo på hösten :-)
Ha en skön helg! Kram
Birgitta