28 juni 2026

Balkongen i slutet av juni


Här kommer en drös bilder från min balkong som den ser ut just nu. Tycker om att se hur växterna ter sig månad för månad, vad som trivs och vad som är mindre bra.

Just nu trivs de vita Million Bells bäst, eller småpetunia som den också kallas.

Den andra står på piedestal, säkert bäst för då får den hänga ner som den vill.

Den tredje står på golvet tillsammans med pelargonkrukan, som inte kommit igång med blomningen än. Knoppar finns i massor. En petunia har tillkommit, Little Picasso...

... så söt med den limefärgade kanten.

Men gladast är jag över det skira svansfjädergräset. Som ett vattenfall! Jag har satt det på en pall för att det ska få falla fritt.


I stora lådan har svartögat kommit igång, lite trevande ännu och blommorna är mer vita än rosa. Den rosa dubbla hängpetunian trivdes inte riktigt i ampeln utan fick flytta ner och ta doktor Westerlundsticklingarnas plats. De ruttnade bort, jag var säkert för flitig med vattenkannan. För jag har en tendens att övervattna. Därför har jag nu köpt en fuktmätare för jord och med stor förvåning ser jag att växterna inte alls behöver vattnas när jag trott det. Varför har jag inte skaffat en sån förr?

En annan sak som jag fixat är att jag sytt nya dynor till korgstolarna. Tröttnade på det rutiga tyget, som ursprungligen var duk på sjuttiotalet, och tog fram ett påslakan som jag inte tyckt om att sova i på grund av att tyget innehöll något slags syntetmaterial.

Blev lite gulligare och mindre bråkigt. 

En gammal pinnstol från källaren målade jag efter viss tvekan svart. Den var tidigare ljust grå och vackert sliten men den passade inte här. Eftersom jag vill använda mina gamla saker så har den nu fått ett nytt liv här på balkongen. Kanske jag en dag ångrar att jag målade den... men, som vi vet, nu är nu.

Jag kapade av de högväxta penséerna för nån vecka sen och gjorde en gå-bort-bukett. Tänkte slänga resten men hejdade mig. Tur var väl det för nu har träfågeln fått ett näste i penséblomning nummer två. 


Och under den så trivs krukan med apelsintimjan fint. Gott är det också även om apelsinsmaken är väldigt svag.

Ja, så ser det ut på min balkong i slutet av juni. Och de nya dynorna är godkända av Iris. Värmen gör det svårt att njuta fullt ut. Men kvällarna och morgnarna är underbara!

Ha det gott alla som kikar in.


24 juni 2026

Tre vita pioner


Igår var jag på kalas för mitt näst yngsta barnbarn. Världens finaste kille, Mille, fyllde 20 år. Fattar inte hur fort åren går. Hursomhelst, efter det trevliga kalaset, fick jag tre vita pioner med mig hem från dotter Lisas magnifika trädgård.

Här står de och doftar underbart. Tänk att ur de hårt slutna knopparna utvecklas dessa fluffiga...

... gräddbakelser! Jag skulle gärna ta en tugga. Men får nöja mig med att stoppa näsan i dem när jag går förbi.

En gång skrev jag en dikt om dem. Så passande just nu. Varsågod.

Ett stråk av något annorlunda
en doft jag inte känt förut
Så ljuvlig att jag måste blunda
... en vit pion har slagit ut!

17 juni 2026

Potatistryck på vita lampskärmar


 Följa med på en lampskärmsförvandling om ni har lust.

Inget fel på vita lampskärmar. Snälla och neutrala. Men ganska intetsägande och jag har sneglat på dem en och annan gång, det har jag. Man kanske skulle...

... fixa till dem en aning? När jag bestämmer mig för något går det undan. Svårt att måla på textil så inte det. Men att trycka på färg med potatisstämplar tilltalade mig. Så jag skar till små blad i olika former. Lite pilligt med inte svårt.

Så satte jag igång. Drog upp slingor med färgpenna först så jag hade nåt att fästa bladen på. Använde akrylfärg som jag blandade till i min färgskala och spädde med lite vatten. Höll emot på insidan när jag tryckte stämplarna mot mot skärmen. 

Här växer bladslingan fram. Det var jättekul! Skrattar lite nu när jag ser tapeten i bakgrunden. Påminner i hög grad både i färg och form utan att jag tänkt på det.

Fick hejda mig innan det blev för mycket blad och prickar. Det svåraste är att sluta i tid.

När skärmarna torkat satte jag fast dem igen. Och nog blev det skillnad.

Betydligt svagare motiv när lampan är tänd. Men det gör inget alls.

Och nog fick lampan mer karaktär. Roligt var det, fort gick det och framförallt blev det ingen kostnad alls eftersom jag hade allt hemma. Så våga prova. Kanske en gammal bedagad skärm får ett nytt liv?

Tack för responsen på förra inlägget. Så glad! 

13 juni 2026

Osynliga läsare


Jag har bloggat i så många år nu och ibland tänker jag, nää, nu lägger jag ner. Men så får jag nya krafter, (äsch, särskilt mycket kraft behövs verkligen inte), och nånting dyker upp som jag vill berätta eller visa. Och alla fina kommentarer efter varje nytt inlägg är jag så glad åt. Oftast vet jag vem läsaren är... men ibland är de anonyma.

Idag fick jag just en anonym kommentar som gladde mig mycket. 

"Längtar efter varje gång du satt in något. Får sån energi när du visar hur man kan piffa upp sitt hem så enkelt. Har följ dig sen du bodde i den röda stugan. Tack för alla fina tips och sluta inte."

De är de osynliga små hälsningarna som ger en vingar. Tack du som skrivit just denna kommentar. Och kram till alla mina läsare!

7 juni 2026

Jag sjunger smörblommans lov


Jag tycker så mycket om smörblommor. Igår när jag var på kalas plockade jag en bukett och hängde den under min kökshylla när jag kom hem.


De behåller sin gula färg länge efter att de torkat. Genom åren har jag oftast haft några buketter på olika ställen i mitt hem.

När jag flyttade hit för tre år sen, gjorde jag en drömfångare av olika växter som jag hängde på en stör ovanför sängen. Såklart fanns en bukett smörblommor med.

Och hur många smörblommebuketter har jag inte haft genom åren?

Flera gräskronor har jag gjort, här en med med inslag av smörblomma...

... och buketter hängda lite varstans som på dörren till vitrinskåpet...

... och ännu fler buketter på stång.

Tror att jag aldrig får nog.

Så vackra och enkla. Tror jag måste plocka mig några flera.

Hoppas ni haft en lika fin nationaldag som jag. Hos oss har det varit blandat väder, någon regnskur men mest sol och behagligt varmt.

Ny vecka med nya möjligheter nalkas. Den tar vi vara på. Kram på er!

28 maj 2026

Balkongen i slutet av maj


Förr om åren har jag dokumenterat mina balkonger varje månad, det tänker jag göra även i år. Roligt att se de olika växterna jag valt och hur de utvecklar sig.

När jag fyllde år fick jag många presentkort från Torsångs Handelsträdgård och dem har jag använt till årets balkong. Jag valde tre dubbla vita Million Bells varav en står på bordet tillsammans med andfågeln som är gammal. Inget nytt i den vägen.


Blev så få Linnétagetis i år, bara tio stycken. Fem har jag gett bort, fem ska jag plantera i trädgården, i rabatten utanför samlingssalen. Solrosorna har jag redan satt i bakkant i min pallkrage. Bilder från den kommer senare.

Den andra krukan Million Bells hamnade på piedestalen...

... och den tredje, på golvet tillsammans med en kopparspann med vita pelargoner (gamla), och ett gräs. Första gången jag har ett gräs och jag valde Svansfjädergräs, som inte blir så högt, runt 40 cm. 

I den stora lådan blev det en rosa klättrande Svartöga, en vit hänglobelia, några skott av min Doktor Westerlund-pelargon och en lavendel jag fått som redan från början var svårt medtagen. Kanske den rättar till sig? 

En dubbel rosa småpetunia, Sweet Sunshine, i ampeln. Den hoppas jag mycket på.

Bästa läshörnan. Penseér ovanpå och timjan under bordet. 


Trodde det var en vanlig timjan men såg när jag kom hem att jag köpt en Apelsintimjan. Har ännu inte smakat den. Citrontimjan har jag haft tidigare.


De blå penseérna har glatt mig varje dag. Hoppas de håller ett bra tag till. Sen får vi se vad som kommer ersätta dem.

Ja, det var första bilderna från min balkongdokumentation. Och tänk... snart är det juni!

20 maj 2026

Innanför och utanför


De vita pelargonerna i mitt köksfönster är som finast just nu och jag är så stolt över dem! De två största är från förra året och har stått på samma plats hela vintern. Tog två skott av dem när jag planterade om dem och på så kort tid hänger de med i blomningen.


Det trivs tydligen här. Äppelträdet utanför har börjat skugga dem från alltför heta solstrålar.


Det har börjat blomma nu. Inte så många blommor men fler än förra året ändå. Kan inte se mig mätt på dem.


Inte på de här heller.

Ja, den här tiden vill man stoppa. Nu njuter vi av sköna maj!

13 maj 2026

Bilder från förr


Jag letade efter ett specifikt foto och hittade några i ett album som jag inte sett på länge. Som den här bilden av mig på trappen in till lillstugan hemma hos mormor och morfar i Torsång. Året kan nog vara 1949 och jag har sällskap av Sara, grannens svanslösa katt. Jag var klädd i klänning med förkläde, säkert hade mor sytt dem som hon ju gjorde med alla mina kläder. Minns att koftan var röd. Vem som tog bilden minns jag däremot inte, möjligen var det morfar Viktor. 


Sex år, gul klänning som stacks, kanske tunt ylletyg tänker jag nu, med vit krage och halssmycke jag fått av mormor. Obligatorisk rosett i håret. Glad och bekymmersfri.


Men här vilar världens alla bekymmer på mina axlar, jag är tolv år och kär i Per-Olov i min klass... som inte fattade nånting. Ett ateljefoto jag tvingats till och jag minns hur obekväm jag var. Året efter fick jag äntligen ta hål i öronen, en stor sak på den tiden. Det kostade 25 kronor som jag själv sparat ihop till. Då började jag läsa Bildjournalen, sätta upp idolbilder på väggen i mitt rum och kände mig vuxen.


Här, på stranden i Olofsbo havsbad var jag i alla fall glad. Semester med mor, far och lillebror utanför Falkenberg. Under flera somrar hyrde vi en stuga där. Kanske året var 1960? Jag klippte mig själv på den tiden, färgade håret svart och hade blekt några slingor med vätesuproxid, mycket lyckat tyckte jag. Tröjan jag har är en gråvit historia som var stor och lång, en helrätt modell då, det minns jag.

Vi var ingen fotograferande familj, inte många bilder finns. Jag är glad över de få jag har. Och tänk att man minns känslan när man ser dem!

Har ni några bilder från barndomen kvar?