Här kommer en drös bilder från min balkong som den ser ut just nu. Tycker om att se hur växterna ter sig månad för månad, vad som trivs och vad som är mindre bra.
Just nu trivs de vita Million Bells bäst, eller småpetunia som den också kallas.
Den andra står på piedestal, säkert bäst för då får den hänga ner som den vill.
Den tredje står på golvet tillsammans med pelargonkrukan, som inte kommit igång med blomningen än. Knoppar finns i massor. En petunia har tillkommit, Little Picasso...
... så söt med den limefärgade kanten.
Men gladast är jag över det skira svansfjädergräset. Som ett vattenfall! Jag har satt det på en pall för att det ska få falla fritt.
I stora lådan har svartögat kommit igång, lite trevande ännu och blommorna är mer vita än rosa. Den rosa dubbla hängpetunian trivdes inte riktigt i ampeln utan fick flytta ner och ta doktor Westerlundsticklingarnas plats. De ruttnade bort, jag var säkert för flitig med vattenkannan. För jag har en tendens att övervattna. Därför har jag nu köpt en fuktmätare för jord och med stor förvåning ser jag att växterna inte alls behöver vattnas när jag trott det. Varför har jag inte skaffat en sån förr?
En annan sak som jag fixat är att jag sytt nya dynor till korgstolarna. Tröttnade på det rutiga tyget, som ursprungligen var duk på sjuttiotalet, och tog fram ett påslakan som jag inte tyckt om att sova i på grund av att tyget innehöll något slags syntetmaterial.
Blev lite gulligare och mindre bråkigt.
En gammal pinnstol från källaren målade jag efter viss tvekan svart. Den var tidigare ljust grå och vackert sliten men den passade inte här. Eftersom jag vill använda mina gamla saker så har den nu fått ett nytt liv här på balkongen. Kanske jag en dag ångrar att jag målade den... men, som vi vet, nu är nu.
Jag kapade av de högväxta penséerna för nån vecka sen och gjorde en gå-bort-bukett. Tänkte slänga resten men hejdade mig. Tur var väl det för nu har träfågeln fått ett näste i penséblomning nummer två.
Och under den så trivs krukan med apelsintimjan fint. Gott är det också även om apelsinsmaken är väldigt svag.
Ja, så ser det ut på min balkong i slutet av juni. Och de nya dynorna är godkända av Iris. Värmen gör det svårt att njuta fullt ut. Men kvällarna och morgnarna är underbara!
Ha det gott alla som kikar in.