13 maj 2026

Bilder från förr


Jag letade efter ett specifikt foto och hittade några i ett album som jag inte sett på länge. Som den här bilden av mig på trappen in till lillstugan hemma hos mormor och morfar i Torsång. Året kan nog vara 1949 och jag har sällskap av Sara, grannens svanslösa katt. Jag var klädd i klänning med förkläde, säkert hade mor sytt dem som hon ju gjorde med alla mina kläder. Minns att koftan var röd. Vem som tog bilden minns jag däremot inte, möjligen var det morfar Viktor. 


Sex år, gul klänning som stacks, kanske tunt ylletyg tänker jag nu, med vit krage och halssmycke jag fått av mormor. Obligatorisk rosett i håret. Glad och bekymmersfri.


Men här vilar världens alla bekymmer på mina axlar, jag är tolv år och kär i Per-Olov i min klass... som inte fattade nånting. Ett ateljefoto jag tvingats till och jag minns hur obekväm jag var. Året efter fick jag äntligen ta hål i öronen, en stor sak på den tiden. Det kostade 25 kronor som jag själv sparat ihop till. Då började jag läsa Bildjournalen, sätta upp idolbilder på väggen i mitt rum och kände mig vuxen.


Här, på stranden i Olofsbo havsbad var jag i alla fall glad. Semester med mor, far och lillebror utanför Falkenberg. Under flera somrar hyrde vi en stuga där. Kanske året var 1960? Jag klippte mig själv på den tiden, färgade håret svart och hade blekt några slingor med vätesuproxid, mycket lyckat tyckte jag. Tröjan jag har är en gråvit historia som var stor och lång, en helrätt modell då, det minns jag.

Vi var ingen fotograferande familj, inte många bilder finns. Jag är glad över de få jag har. Och tänk att man minns känslan när man ser dem!

Har ni några bilder från barndomen kvar?

9 kommentarer:

Anonym sa...

Så roligt att se bilderna från din barn- och ungdomstid. Jättefina.
Jag la ut en del bilder i kanske februari? Har tänkt göra det igen, innan vi åker iväg och återupplever min barndoms sommarparadis. Eval8

Villa Ryttarängen sa...

Ja bilder från förr är så kul att titta på. Som du skriver så minns man känslan. Fina bilder. Kraaaam Pia

ime sa...

Nej jag har tyvärr knappt några barndomsbilder alls. Så mycket det fotas nu så känns det konstigt att inte ha några bilder alls från sin uppväxt.
Kram

Tummelisa sa...

Fina bilder på dig. Har några bilder från barndomen kvar. Vanligt förr att gå till fotograf, har konfirmationsbilder.
Fortsatt fin och trevlig torsdag.
Kram Tummelisa/Eva

Hallon o Blåbär sa...

Vilket fint inlägg och roligt att läsa om din barndom.
Jag har inte många bilder kvar från när jag var liten. Vi gjorde oss av med alla fotoalbum efter barnen tagit de kort de ville ha innan vi flyttade till Spanien. Ångrar att jag inte fotade av fler bilder. Mina föräldrar hade mest diabilder på när jag och min bror var liten.
Ha en fin torsdag.
Kram Carin

lisashus sa...

Kul att få se bilder på dej i både barndom och tonårstid. Känner igen mycket, särskilt frisyren hos fotografen med rosett i håret. Har en liknande bild på mej. Känner också igen detta med bildjournalen och detta med önskningar man hade - hål i öronen var ju en såklart.
Härligt busig sista bild också. Ja, det märks att vi är från samma generation här. Har ganska många bilder eftersom jag fick ett album i födelsedagspresent en gång i barndomen.
Alltid kul att gå tillbaka ibland och bli lite påmind.
Kram
Lisa

Rosor och ruiner sa...

Viket fint inlägg, så kul att se dig som liten, och ung.
Jag har ett album från min barndom. Vi är ju tre systrar och vi fick varsitt album, så det var ju rättvist. Dock filmade pappa en del, men bara på äldsta och lite på mellersta... jag är inte med på _en enda_ levande filmsnutt! Det hade varit kul att se sig själv på rörlig bild. Kortklippt var jag som liten, aldrig någon rosett, men hemsydda kläder hade vi alltid, mamma var ju hemmafru så hon sydde ofta likadana kläder till oss tre. Visst är det roligt att titta på gamla bilder, jag älskar det!
Ha det fint!
Kram Gunilla

Vit Hortensia sa...

Log brett åt bilden där du har rosett i håret för en sån bild har även jag då jag och min lillebror var med mamma till fotografen. Jag hade uppsatt lugg med en jätterosett på sned i mitt mörka hår :-)
Under åren har vi ibland bläddrat i våra fotoalbum tillsammans med våra två söner och det finns så många minnen förknippade med det, både för oss och för dem.
Kramar
Birgitta

MirandaMaräng sa...

Så roligt att se dina bilder från förr! Har många bilder från min barndom (vi fotade tydligen en hel del) och fick ett album fullt med bilder när jag flyttade hemmifrån!
Önskar dig en solig dag!
Kram