25 november 2023

En god morgon


Varje morgon, samma frukost. Det jag plockar fram på diskbänken, ca 06:30 varje morgon, ser ut så här.


Bortsett från knäckebrödet som vanligen brukar vara Falu rågrut. Men nu fanns det kvar några kakor från sopplunchen häromdagen, ett knäcke av Spisbrödet från Pyramidbageriet i Dala-Järna. Som känns och smakar som knäckebröd smakade förr. Och förpackningen blir man bara så lycklig av att se. I alla fall jag.

En halv grape, några gröna blad, te i samma gamla mugg, tänt ljus i samma stake, ost på brödet som vanligt, livspiller, radio Dalarna i bakgrunden... och korsord.

Och korsordet ska vara svårt och jag måste lösa det helt innan jag får börja på ett nytt. Kan ta en vecka. Men det är så tillfredsställande när det är klart. Idag ett helt nytt olöst.

Och kaffet då? undrar ni. Dagens första kopp blir det efter påklädning, tandborstning och bäddning. Oftast framför nyhetsmorgon. Men nu tycker jag att nyhetsprogrammen är så deprimerande att se, alla fasor och elände överallt, så jag har hellre radion på... och fnular vidare på korsordet. 

Så lika ser mina morgnar ut. Goda. Och vardagstrygga.

Hur har ni det på morgonen?

9 kommentarer:

Anonym sa...

Inte lika mysigt som du. Oftast två falu rågrut med ägg på och kaffe. Eval8

Anonym sa...

Tvätta mej och alltid tandborstning f ö r e frukost! Medicinen, gott te,, arlas goda fil med smak av jordgubbar med flingor o andra nyttigheter i och alltid framför trevliga morgon-tv Efteråt en kopp kaffe! Hej morgon!

Mamma C sa...

Här blir det frukost efter morgonpromenaden.
Nu är det vintertid och då är det havregrynsgröt och en macka med ost på. Sommartid är naturell yoghurt med nötter och frukt i. Även då en macka med ost till.
Man blir lite vanemänniska med sina frukostar.
Ha en fin och skön lördag.
Kram Carin

lisashus sa...

Visst är väl rutiner viktiga! För mej är det också samma varje morgon, bara lite annorlunda frukost. Nöjer mej med youghurtsmothie med en halv banan, samt tinade bär plus valnötter ovanpå och torkade tranbär. Allt detta ett måste på morgonen. Sen kan dagen börja. Ett par ostmackor plus ett kokt ägg till lunch, som ibland kan bli sen beroende på hur dagen ser ut i övrigt. Lyssnar också mycket på radion - P1 blir det då. Nyhetsmorgon varje morgon också.
Mina morgnar är heliga för mej där jag kan skrota runt efter behag och jag njuter så efter många år av stress varje morgon.
Önskar dej en fin fortsatt helg!
Kram
Lisa

Hélène sa...

Bonjour Eva-Mari,

C'est intéressant de lire la routine de chacun/chacune. Je me lève à 6h, voire plus tôt. Je suis toujours en forme à cette heure. Je suis du matin, pas du soir ! pour mon mari, c'est le contraire.

Je prépare mon thé (Earl Grey sans sucre), environ 1 litre que je vais boire tranquillement jusqu'à 7h30. Je prends toujours un fruit de saison, en ce moment une belle poire, un yaourth maison nature sans sucre et deux tranches de pain complet aux graines avec du beurre allégé.
J'aime prendre mon temps au petit-déjeuner. Je consulte mes blogs favoris, Instagram ou Youtube sur ma tablette et je lis jusqu'à 7h30. Ensuite, je prépare le petit-déjeuner de mon époux qui se lève vers 8h, je me douche, aère la chambre et fais le lit et je vaque à diverses corvées ménagères. Je n'écoute pas la radio. Les brèves informations du midi à la télévision me suffisent amplement.
Voilà ma routine du matin.

Bon weekend et prenez soin de vous.
Kram
Hélène

Rosor och ruiner sa...

Det såg både gott och mysigt ut!
Jag är lite av en periodare. Förut åt jag alltid en halv grape och macka och kaffe. Nu har jag ätit chiapudding med apelsin och russin ett bra tag, och kaffe till förstås. Och så lokaltidningen till. Men det är bara på lediga dagar det ser ut så här. Jobbardagar varken läser jag eller äter något hemma, utan det blir två falu rågrut med ost till fikat på jobbet. Tidningen får jag läsa sen när jag kommer hem. Och så njuter jag extra mina lediga dagar, att sitta länge med morgontidningen. Sån är jag!

Kram Gunilla

Vit Hortensia sa...

Så mysigt! Jag är ingen vanemänniska alls. Kliver upp när jag vaknar vilket kan vara allt från 07.30-9.30 och vad jag äter till frukost varierar efter vad som finns hemma, just nu oftast smoothie med frysta bär från trädgården, banan och havredryck. Ett kokt ägg kan slinka ner, och en kopp grönt te.
Löser också gärna korsord, men inte till frukost.....och så vill jag helst ha lugn och ro omkring mig så ingen radio, tv eller annan media.....men som sagt,,,,,allt det kan variera efter utbud och humör :-)
KRAM
Birgitta

HWIT BLOGG sa...

Så mysigt! En lugn och skön procedur att starta dagen med...
Kram från Titti

Barwitzki sa...

Jag gillar din frukost och ja, först och främst, ett gott varmt kaffe...
Jag hoppar över nyheterna, belasta dig inte med saker du inte kan ändra på. Låt inte negativa saker tynga ner dig... det gör dig trött, trög och rastlös...
Att göra korsord är utmärkt och att lära sig nya saker.
Lycka till.
Jag älskar din frukost.