10 november 2023

Så här blev det


Nu är köket tapetserat och jag är så nöjd. Känslan när jag åt frukost här morgonen efter var ren lycka. Glädje över det lilla behöver man få känna i dessa tider. Och tänk att de flesta av er gissade rätt på vilken tapet jag till slut valde. Ni känner mig vid det här laget. Den här tapeten är minsann tillräckligt brokig för mig.

Jag fick ett ombonat kök och Farbror Claes-hyllan klev fram på ett annat sätt än tidigare. På den hyllan ändrar jag ofta efter årstid eller när jag får lust.

Firade med att köpa en novemberstjärna, eller tre små egentligen. De större var slut så jag planterade de små tillsammans i en gammal kopparpyts. Till jul ska jag ta upp fler koppargrejor ur kartongen i källaren. Kanske det hamnar en och annan kopparform på väggen igen, vem vet? Ser ni tändsticksasken? Den fick också en bit tapet på ryggen och får ligga framme och vara fin. Ett julklappstips om man vill ge nåt litet till många. Behöver inte ens vara tapet, går bra med ett fint papper eller ett kort.

Koltrasttavlan vandrar runt på många ställen och nu står den här ett tag. Ser ut som fågeln är sugen på att ta ett bär. Ifall ni undrar så heter tapeten Forest Berries och är från Boråstapeter.

Jag tänkte först låta fönsterväggen vara vit. Men eftersom tapeten räckte så blev det tapet även där. Satte sen upp de gamla 80-talsgardinerna, de jag använt mest av alla genom åren. Men de har nog aldrig hängt i ett av mina kök tidigare... tror jag. Tycker de passar utmärkt här.

Mor har sytt dem åt mig och virkat den fina breda fransspetsen. Älskar dem.

Här ser ni före-bilden. Precis innan jag plockade ner hyllan kom jag på att jag skulle ta en bild. Oj, så kallt det ser ut! Och de nysydda grå-vit-rutiga gardinerna blev minsann inte långvariga. Nu är de till salu och ligger ute på blocket. Om du är intresserad så klicka här.

Tänk, nu är det dags för helg igen. Ha det fint mina vänner. Kram!

11 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Åhh så fint det blev. Jo jag anade att du skulle välja den tapeten. Tack för tipset om att sätta tapet på tändsticksasken. Det tipset tar jag till mig direkt. Gardinerna passade perfekt tycker jag. Hög mysfaktor i ditt kök. Kraaam Pia

Anonym sa...

Du är verkligen duktig. Det blev jättefint!
Trevlig helg! Eval8

Agneta Tellander sa...

Hihi, så lätt att räkna ut vilken det blev då man känner dig🤣🤣.
Bra val, passar dig!
Är i Stockholm. Igår vinprovning hos väninna på Kungsholmen.
Idag lunch på stan med en annan väninna.
Blir nog litet blomhandling på Hötorget oxå.
Imorgon lussebullsbak m yngsta barnbarnet.
Trevlig helg I grådiset 😍

Anonym sa...

Så fint det blev. Verkligen snyggt. Bra jobbat. Önskar dig en vilsam och trevlig helg.
Kram Anki 👍💕

MirandaMaräng sa...

Sååå fint det blev med den nya tapeten . . . och de fina gardinerna passade verkligen till! :-)
Ha en Trevlig Helg!
Kram

Mamma C sa...

Woow, vilken skillnad i ditt kök.
Gardinen var mycket fin och passade som pricken över i.
Ha en fin fredag.
Kram Carin

Rosor och ruiner sa...

Men alltså vilken skillnad, tänk vad tapeter kan göra ändå för ett rum! Och jättefint val du gjorde, den är ju så du! Köket blev jättemysigt och ombonat, och gardinen var som pricken över i:et. Förstår att du trivs i ditt kök nu, njut!

Kram Gunilla

lisashus sa...

Men jisses, så fint det blev! Du valde den tapet jag hade valt. Så lagom mönstrad och perfekt i ditt fina nya kök. Ja, du har verkligen en känsla för att få till det så fint - alltid!
Mina tändsticksaskar pryder jag med mina kort, men detta blev ju toppen också.
Gardinerna är verkligen helt underbara, och att din mamma har gjort dem dessutom! Åååååh, så fint och passande!
Kan tro att du njuter nu i allt det fina. Att mötas av detta på morgonen - underbart!
Önskar dej en fin fredag och helg!
Kram
Lisa

Isas Trädgård sa...

Hej Eva-Mari !
Så fantastiskt fint det blev med de nya tapeterna och gardinerna är helt magiska ! Så otroligt vackert !
Ha det så gott i ditt vackra kök !
Kram/Isa

Vit Hortensia sa...

Oj, vilken skillnad! Så, så fint med ALLT! Förstår att du njöt den där första frukosten :-)
Ha en riktigt bra novemberlördag! Kramar
Birgitta

Monica sa...

Det blev väldigt fint och harmoniskt. Nr 4 hade varit tillräckligt på en vägg men för mycket på hela. Så fint och annorlunda det blev mot det tidigare.
Jag tror jag tapetserat färdigt efter tre nya tapetseringar överallt under åren, t o m i klädkammaren. Är väldigt nöjd med de senaste i tre rum. Men man vet aldrig. Tycker du är tuff som ännu kliver efter väggar och upp i tak. Men fungerar bara man tänker sig för.

Nu får du njuta av att ha det så fint i höstens mörker. Ja, det går rätt fort tycker jag och snart är det julmarknader, julkonserter och så jul på det.