17 november 2023

Saffranssockerknutar


Idag har jag bakat Saffranssockerknutar. Ja, jag kallar dem så eftersom jag gör dem som en knut. Och givetvis ingår provsmakning.

Receptet är Elsa Billgrens Saffranssockerbullar. Har tidigare gjort dem som hon till runda bullar. Men jag gillar knutformen.  

Den här gången glömde jag ägget i degen. Gick bra ändå. Men de blir ännu mjukare med ägg. Här är Elsas recept.

Och när de svalnat penslar man med smält smör och doppar dem i socker. Mmm. Goda som bara den!

Önskar er en fin fredag och en god helg.

9 kommentarer:

Mamma C sa...

Gud så gott det där såg ut 😋.
Tack för receptet.
Ha en fin fredag.
Kram Carin

lisashus sa...

Åh, så god den ser ut! Det riktigt vattnas i munnen.
Perfekt tid för bakning nu och man får ju doften på köpet. Hoppas du provsmakade många!
Fin fredag och helg önskar jag dej!
Kram
Lisa

Anonym sa...

Det ser gott ut! Trevlig fredag 🤗Eval8

MirandaMaräng sa...

Oj så smarriga! Ja snart blir det nog julbak!!! :-)
Trevlig Helg!
Kram

Villa Ryttarängen sa...

Åhh jag känner doften. Supergott med saffransbullar. Dina var ju extra fina. Kraaaam Pia

Hélène sa...

Bonjour Eva-Mari,

Pas de doute ! on a envie de venir chez vous pour goûter ces petits pains au safran qui semblent délicieux.
C'est agréable de faire du pain ou de la brioche quand il neige ou pleut dehors et que la maison embaume aussi des parfums de cuisson.

Je vous souhaite un excellent weekend.
Kram
Hélène

Anonym sa...

Ser helt underbara ut! Så mysigt att kunna frossa i saffran ett tag framöver nu.
/Marie i Roslagen

Vit Hortensia sa...

Åh vilka fina saffranssockerknutar.....blir ju sugen på fiiiika :-)
Ha en fin lördagkväll! Kram
Birgitta

HWIT BLOGG sa...

MUMS! Det där receptet måste jag testa. Nu gäller minst en saffransbulle per dag fram till jul :)
Kram i hösrrusket från Titti