30 november 2023

Tänk...


 ... att jag hittade honom! Han kom fram i tid, trots flytt, där ju så mycket bara är borta. För den lilla keramiktomten är den enda tomten hos mig under julen. Inte ens en tumme hög sitter han oftast på en sten i en pyts med hyacinter och övervakar mitt stök. Just nu stökar jag inför det traditionella fikakalaset för de mina första advent. Och som alltid blir det trångt och varmt, men finns det hjärterum... ni vet.

Lika viktig som saffransbullar till advent finns han nu på plats. Jag köpte honom för egna pengar när jag var 11 år. Från Rutebo keramik i Leksand kom han. En keramikverkstad som inte finns längre. Men saker därifrån finns ofta på Tradera har jag sett. Bland annat kan det finnas en julkrubba med figurer och djur, om man har tur. Jag har alltid varit för snål. Och då blir man utan.

Ha det gott denna sista dag i november. Kram!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Så söt liten tomte. Kul med saker med en historia. Hyacinter hör ju oxå till. Har köpt 2 röda julstjärnor också brukar alltid ha vita. Men litet omväxling förnöjer ibland.Själv har jag gått all in detta år. More is more. Kände för det i år med allt elände runtom. Ha det så mysigt 1:a advent❄️❄️🌲.
Vi har fått rund 5 dm snö de sista dagarna. Nu räcker det tycker jag. Kram🤶

Agneta Tellander sa...

Såg jag var anonym. Men det var jag Agneta T som skrev förra inlägger. Mysko

Anonym sa...

Vad söt! Det räcker med en tomte när det är en favorit. God torsdag! Eval8

Mamma C sa...

Vilken söt liten tomte med en fin historia bakom sig. Verkligen tur att den inte försvann under din flytt.
Ha en skön torsdag.
Kram Carin

Rosor och ruiner sa...

Så gullig! Tänk att du haft honom så länge, så klart han skall vara framme hela julen! Jag har ett par tomtar från barndomen, dock är det inte jättesöta så jag har varit lite snål att ta fram dem de sista åren. En är tom riktigt ful, turkos och i plast... ;) Jag kan inte slänga den men jag vill inte ha den framme... men den andra är ju rätt okej, kanske att man skulle göra det ändå...jag som aldrig har några tomtar framme nuförtiden.

Kram och trevlig advent!
Gunilla

lisashus sa...

Vilken söt liten tomte och på en sten också! Så kul att du hittade den och vilket härligt minne för dej!
Inte alltid så lätt att hitta saker när man har flyttat, det vet jag.
Du har mycket att stå i då inför adventsfikat på söndag.
Ha det så härligt med de dina och lycka till med förberedelserna!
Kram
Lisa

Villa Ryttarängen sa...

Jamen åhh vilken söt liten tomte. Tänk att man har känslor över minnen och blir glad för en liten keramiktomte. Det är härligt det. Kraaam Pia

Vit Hortensia sa...

En sån fin liten tomte mitt bland hyacinter och kottar! Jag har också oftast bara en tomte och den är mer av en hustomte med sina grön/bruna kläder som ojat över min framfart till jul. Han kommer att vara nöjd över mitt tempo och min ambition det här året, det är jag säker på redan nu :-)
Ha en helt underbar första adventshelg med dina nära och kära! Kram
Birgitta

MirandaMaräng sa...

Gullig liten tomte . . . så roligt att du hittade honom!
Önskar dig en Trevlig Helg & 1a Advent!
Kram