15 november 2023

Kottarnas tid


Nu har kottarnas tid kommit! Tog fram dem igår. Är det nåt jag längtar efter att plocka fram den här tiden på året så är det tallkottar. Bästa vinterpyntet tycker jag. De är ju så vackra! Passar överallt. Krångligare behöver det inte vara att få in naturen i inredningen. 

De fick sällskap på brickan av en den lilla verkmästaren i sin blåa overall. En förnöjsam liten farbror i sina bästa år.


Endast sju centimeter hög men med världens självförtroende står han där med händerna i fickorna. För två guldpengar fick han följa med hem från en loppis en gång. Syns ju tydligt att han gillar att stila bland kottar.

Igår kom det ett tunt lager snö. På en gång blev det ljusare. Men eftersom marken inte är frusen än så är den nog borta i morgon.

Vill tacka för fina orden om min nya tapet i köket. Så roligt att ni också tycker det blev fint. Jag är så nöjd över valet jag gjorde. Och köket fick det lilla extra som gör så mycket för trivseln.

Må gott denna onsdag i november. Snart får vi sätta upp adventsstjärnorna!

5 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Tallkottar är verkligen fina. Barnbarnet hittade en kotte på vår promenad och jag sa att vi skulle ta in den och se vad som händer. Jag tror den växer sa Ivar. På förskolan målar vi bland dem med vitt och strör lite glitter på. Idag är det så mörkt att jag skulle vilja hämta in adventsstjärnor och stakar redan nu. Kraaaam Pia

Anonym sa...

Så fin gubbe bland de fina kottarna! Njut av onsdagen! Eval8

Mamma C sa...

Här blir det pinjekottarna som åker fram så småningom.
Kottar är en fin dekoration.
Kram Carin

lisashus sa...

Jag har precis hämtat in mina kottar också och håller på med lite försiktigt novemberpynt. Håller verkligen med dej att kottar är perfekta som pynt denna tid.
Den lille gubben passar verkligen in och verkar självsäker och helt nöjd. :)
Fin onsdagskväll till dej också!
Kram
Lisa

Hélène sa...

Bonjour Eva-Mari,

Rien de plus beau que les décorations que nous offrent la nature : quelques noix, une ou deux belles feuilles, une branche de baies rouges ou noires, des pommes de pin dans un plat, une ou deux bougies suffisent à donner un air de fête à la maison.
J'aime beaucoup le petit bonhomme que j'ai déjà vu je crois sur l'un de vos billets.
Bonne fin de journée
Kram
Hélène