16 september 2019

Boktips... Det femte barnet


Här och där har jag sett och hört rekommendationer om att läsa Doris Lessings Det femte barnet. Så kom dotter Åsa med den och sa "Läs!" Och eftersom vi har likartad boksmak så gjorde jag det.


Jag hade inga förutfattade meningar, visste inte riktigt vad den handlade om men blev fullständigt nockad!

Den handlar om en ung lycklig familj som planerar och får, även om de kanske kommer väl tätt, det ena barnet efter det andra. De lever ett fröjdefullt liv, även om de ibland behöver ekonomiskt tillskott för att kunna hålla sitt hem öppet för släktingarna som älskar att fira storhelger hos dem och ofta stanna kvar längre än beräknat. Men så föds det femte barnet och den trivsamma läsningen blir till en skakande skildring av en familj i sönderfall. Kan man älska ett barn som inte vill bli älskat?

Det kändes som jag läste den på en enda lång inandning, den är skriven i ett stycke, ingen plats fanns för att andas ut. Den drabbade mig som ett knytnävsslag! Och jag blev påmind om att att det finns olika grader av helveten. Tycker den är värd att läsas, inte alla böcker behöver bestå av feelgood-slut.

Ny vecka, nya tag. Må gott!

9 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Den låter som en bok som stannar kvar i en...

Mamma C sa...

Tack för tipset.
Kram Carin

Rämmengården sa...

Den låter jätte spännande..tack för tipset. Ha en fortsatt trevlig vecka kram Nina

lisashus sa...

Visst är det fantastiskt att läsa böcker som berör en på något sätt. Det låter som en fängslande bok, som måste läsas.
Tack för tipset...väntan på din nästa!
kramar
Lisa

Vit Hortensia sa...

Åh, den måste jag kika efter! Läste Doris Lessing när jag var yngre och hennes böcker var alltid tankeväckande. Så bra att få tips!
Ha en fin måndagkväll!
Kram Birgitta

MirandaMaräng sa...

Tack för tipset! Låter verkligen som en nagelbitare. . .ska läsa den om jag vågar! :-)
Ha en fin vecka!
Kramar

Kulturtanten och Lilla gummann sa...

Den måste jag absolut läsa!!!/ Lilla gummann

HWIT BLOGG sa...

Bra med boktips i höstmörkret! Tack :)
Önskar dig en härlig tisdag...
Kram Titti

Bettys beundran sa...

Så fin kransen blev. Tack för boktipset låter som en bok för mig. Det är underbart när man hittar en bok som du säger att känslan är att man läser den i ett andetag. Har just läst - I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv av Tom Malmquist.