13 augusti 2021

Följ med mig på...


... en konstutställningsrunda till Leksand och Rättvik om ni har lust.

Vi tog en runda dit häromdagen, jag, min svägerska och hennes väninna. Varje år har vi besökt Tjärngängets utställning i Galleri Ladan på Åkerö i Leksand. Förra året kom pandemin i vägen men i år slog Ladan upp sina dörrar igen. Årets tema var Gränslöst. Utställare var Ann-Ki Jones, Manne Dahlstedt, Eva Holmberg, Ulla Corin Lindroth och Lena Karlén. Utställningen pågår tom 22 augusti.


 Ann-Kis Tankeruta...


... fanns i flera utföranden och färger. Så vackra! Vill ha!!

En magisk mobil i guld svävade lojt ovanför golvet...

... och Galax, en vävd gobeläng genomlystes av ljuset utanför. 

En betänksam gudinna med guldvingar blickade ner från laduväggen.

Här sitter ett gäng väninnor och är avundsjuka över både hennes guldvingar och hennes framträdande placering.

Ett axplock finheter...







Och jag hann norpa en Tankeruta, innan det kom röda såld-pluttar på alla. Ni ska få se den sen, jag har redan en plats för den trots att jag har fullt på väggarna.

Vi var också till Station Grön i Rättvik och såg utställningen Händelser i rum, med bl a Mats Svensson, keramik och Kerstin Bergman, måleri.

Mats Svenssons vackra sparsmakade krukor...


... och hans lekfullt strama skulpturer...

... passade så bra tillsammans med Kerstin Bergmans naivistiska tavlor. Den här heter Flygfärdig.


Ett litet smakprov av en inspirerande konstrunda, precis vad jag behövde en dag i augusti tillsammans med vännerna.

Och så bjöd Ann-Ki på kaffe och en god kardemummakaka i sin härliga trädgård, en kaka som minsann inte gick av för hackor... den heller!

Har ni möjlighet, ta er en konstrunda till Leksand och Rättvik ni också. Vill ni se några av tidigare års utställningar av Tjärngänget så kolla här... 2015, 2016, 2018

Tack för att ni följde med. Ha det gott och trevlig helg! 

4 kommentarer:

Mamma C sa...

Vilken härlig dag med väninnorna.
Finns mycket fin konst att se.
Ska bli kul att se din plats för din tankeruta som du köpt.
Ha en fin lördag.
Kram Carin

HWIT BLOGG sa...

Härliga bilder fulla av glädje och inspiration!
Kram Titti

Vit Hortensia sa...

Så mysigt med en konstrunda med vänner! Sist jag var på konstutställning var när maken och jag besökte ett stort konstmuseum i Christchurch på vår resa till Nya Zeeland. Där fanns ett helt unikt verk av en gammal man sittandes vid ett bord i bara kalsongerna. På bordet stod en höna. Det var så verkligt att jag först trodde att det faktiskt var en livs levande människa som satt där helt blickstilla, men det var det alltså inte :-)
Spännande att få se din nya tavla! Ha det så bra och kram till dig!
Birgitta

Eva-Lotta sa...

Jag har provat att kommentera här flera gånger. Bra du hann slå till innan alla var sålda! Fin tur ni kom ut på!