2 november 2023

En spretig pärlkrans, en ängel och en dikt


När jag plockade om lite i linneskåpet hittade jag en slinga med spretiga pärlor jag glömt att jag hade. Lindade den runt en lämplig stålring och nu kunde jag inviga kroken i taket... 


... ovanför byrån i sovrummet. Pärlslingan får sitta här och vara fin till advent för då tänker jag klä ringen med enris.


Ängeln som står på byrån tycker jag så mycket om och har visat många gånger. Nu blev det en gång till. Den köpte jag på julmarknaden vid Falu gruva en gång för sådär tjugo år sen. Platsar bra nu när advent anas bakom hörnet. Advent... en av mina längtor. Snart är den här!

Nu när allt känns som mörkast, överallt i världen, ger jag er tröstedikten som alltid berört mig. Den har ni också fått av mig flera gånger tidigare. Så varsågoda. Igen.

Du ska vara glad
över dessa stilla,
mörka dagar,
som kan synas händelselösa.

Ge dig nu tid att tänka!
Att känna och minnas
all sol och glädje
som sommaren gav.

Tänd ljus i din kammare
och bida, förtrösta.
Det är ju i mörkret
som växandet gror.
                           Berna Svensson

Allt gott önskar jag er alla.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Du är så påhittig. Det blev fin. Dikten var också fin ☺️Eval8

Mamma C sa...

Så fint det blev.
Och jag önskar dig detsamma.
Kram Carin

Vit Hortensia sa...

En så berörande dikt för det är precis så jag känner det.....att de här gråkulna november dagarna lockar till innemys, eftertanke och en massa tända ljus. Trädgården går i vila och så gör även jag till viss del :-)
Så fint med pärlringen ovanför byrån! Kram
Birgitta

lisashus sa...

Vilken vacker krona det blev! Så passande nu så här mellan november och lite advent snart.
Mycket sker inomhus just nu och vädret inbjuder verkligen inte till något utomhus. Burr, så ruggigt det är!
Vacker dikt som passar så väl!
Kram
Lisa

Anonym sa...

Så vackert du gör, man ser din konstnärliga ådra….

Villa Ryttarängen sa...

Det blev så fint med det röda mot det svarta. Fin och tänkvärd dikt också. Kraaam Pia

HWIT BLOGG sa...

Vilken fin krans och vilken fin dikt...
Varm kram från Titti

ime sa...

Vilken vacker ängel. Det är roligt när man hittar nåt fint som får följa med i alla flyttar man gör.
Wwwime-mittliv.blogspot.se