17 juni 2024

Kaktusflytt


En av de regnigaste dagarna bestämde jag mig för att flytta den stora flikiga bladkaktusen till sovrummet där den får lite mer ljus än där den stod i vardagsrummet. Hämtade upp piedestalen från källaren och ställde den framför fönstret. Det medförde skifte av tavlor. 

Bakom kaktusen hänger nu morfar Viktors oljemålning av Torsångs kyrka som han målade 1906. Han var hobbymålare och de tavlor han målade i ungdomen är jag mest förtjust i.

Och där kyrktavlan hängde förut flyttade jag kastanjetavlan, nu sepiafägad av tidens tand. Den har hängt här tidigare också, jag är bra på att flytta runt tavlor. Så här gjorde jag den för åtta år sen. Nu är det perfekt tid att plocka vackra blad att göra tavlor av.

Iris, som förnärmad fick sin förmiddagssömn förstörd när fotografen måste bädda sängen. 

De torkade växterna ovanför sänggaveln är snart ett år nu och jag vet inte om jag ska börja på ny kula med fräscha växter eller om de får sitta kvar. Det största problemet är att jag nu har så svårt att gå längre sträckor (spinal stenos, väntar på operation) och mitt i stan finns inte många ställen tillgängliga. Så frågan liksom svarar sig själv... de får hänga kvar.

Nåja, det duger med bäddad sång också. Hälsar Iris. Och undrar om det inte är dags för ett eget inlägg snart. Vi får väl se.

Ha det gott.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Den operationen gjordes min mamma häromåret. Det blev jättebra, hon var ändå 90 då.
Glad måndag!

lisashus sa...

Visst är det så att ändrar man något så för det med sej lite mera, som att flytta tavlor.
Hoppas att kaktusen kommer att trivas i nya fönstret.
Vilket fint minne från din morfar och så fint han målade.
Trist att inte kunna ta sej ut, men hoppas att du får hjälp framöver.
En härlig midsommarvecka önskar jag dej och Iris!
Kram
Lisa

Mamma C sa...

Bara att ändra några tavlor kan göra en stor skillnad.
Nu får vi hoppas att kaktusen trivs på sitt nya ställe.
Hoppas att du kan få en operationstid. Men jag vet ju hur svårt det är. Gubben här tjatar om sina knän men ännu har det inte hänt något.
Ha en ny bra vecka.
Kram Carin

Rosor och ruiner sa...

hihi, känner igen den där minen, när man försiktigt flyttar bort dem för att bädda... "Att man understår sig...!!"

De torkade växterna ser fina ut, så låt dem vara tycker jag! Och visst skall Iris ha ett eget inlägg snart, det är hon värd!

Kram Gunilla

Villa Ryttarängen sa...

Japp. Ombyte förnöjer. Man tar det man har och flyttar runt en smula så känns det liksom nytt ett tag. Kraaam Pia

Vit Hortensia sa...

Var tvungen att googla spinal stenos och det låter ju inte roligt att inte kunna röra sig som man vill. Hoppas att operationen kommer att hjälpa dig!
Det kändes så lyxigt att få sommarvärme i maj och samtidigt tänka tt vi hade hela sommaren framför oss, men sen sa det bara poff och så är det snart midsommar. Det går alldeles för fort!
Önskar dig vackra dagar med mer sol och mindre skyfall :-) Kramar
Birgitta