28 maj 2026

Balkongen i slutet av maj


Förr om åren har jag dokumenterat mina balkonger varje månad, det tänker jag göra även i år. Roligt att se de olika växterna jag valt och hur de utvecklar sig.

När jag fyllde år fick jag många presentkort från Torsångs Handelsträdgård och dem har jag använt till årets balkong. Jag valde tre dubbla vita Million Bells varav en står på bordet tillsammans med andfågeln som är gammal. Inget nytt i den vägen.


Blev så få Linnétagetis i år, bara tio stycken. Fem har jag gett bort, fem ska jag plantera i trädgården, i rabatten utanför samlingssalen. Solrosorna har jag redan satt i bakkant i min pallkrage. Bilder från den kommer senare.

Den andra krukan Million Bells hamnade på piedestalen...

... och den tredje, på golvet tillsammans med en kopparspann med vita pelargoner (gamla), och ett gräs. Första gången jag har ett gräs och jag valde Svansfjädergräs, som inte blir så högt, runt 40 cm. 

I den stora lådan blev det en rosa klättrande Svartöga, en vit hänglobelia, några skott av min Doktor Westerlund-pelargon och en lavendel jag fått som redan från början var svårt medtagen. Kanske den rättar till sig? 

En dubbel rosa småpetunia, Sweet Sunshine, i ampeln. Den hoppas jag mycket på.

Bästa läshörnan. Penseér ovanpå och timjan under bordet. 


Trodde det var en vanlig timjan men såg när jag kom hem att jag köpt en Apelsintimjan. Har ännu inte smakat den. Citrontimjan har jag haft tidigare.


De blå penseérna har glatt mig varje dag. Hoppas de håller ett bra tag till. Sen får vi se vad som kommer ersätta dem.

Ja, det var första bilderna från min balkongdokumentation. Och tänk... snart är det juni!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Så inbjudande det ser ut på din balkong!
God kväll. Eval8

Rosor och ruiner sa...

Ja, tänk snart är det juni, svårt att ta in hur fort det går. Skall bli roligt att följa din balkong under den här säsongen. Million Bells är så fina, och gräset var så skirt och vackert. Det runda bordet var perfekt att ha på en balkong, är det något nyförvärv eller har jag bara missat det förut kanske.
Trevlig helg!
Kram Gunilla

lisashus sa...

Så fint du fått på din balkong och härliga blommor också. Den fluffiga rosa blomman är verkligen jättefin och spännande. Så roligt att få följa utvecklingen på din balkong och så kul att ni också kan odla på andra ställen i området.
Jag är säker på att du kommer att njuta mycket på din balkong.
Kram och ha en härlig helg!
Lisa

Tummelisa sa...

Så fint du har på balkongen. Ser så mysigt ut. Vackra blommor. Bra att ha en vacker läshörna också.
Fortsatt fin och trevlig fredag och helg.
Kram Tummelisa/Eva

Hallon o Blåbär sa...

Halloj!
Ska bli skoj att följa hur det tar sig på din balkong i år med.
En härlig läshörna har du fått till också.
Ha en fortsatt fin fredag och en bra helg nu.
Kram Carin

Isas Trädgård sa...

Hej Eva-Mari!
Alltid lika roligt att se bilder och följa din vackra balkong varje sommar – svartöga kommer nog att dra iväg och täcka in hela väggen så småningom.
Härlig läshörna, det är en fröjd att sitta ute och läsa i det fria.
Ha det så gott!
Kram/Isa

ime sa...

Så fint du har det på din balkong!
Kram

Villa Ryttarängen sa...

Jättekul att följa din balkong. Du har det så fint och mysigt. Kraaam Pia

Vallmo sa...

Fint och smakfullt inrett som vanligt! Önskar dig en härlig sommar på din trivsamma balkong.
Kram Vallmo

Vit Hortensia sa...

Perfekt att få presentkort så du kunde välja de växter du tycker om till din balkong :-) Apelsintimjan låter väldigt spännande. Du måste berätta vad den smakade när du använt den!
Så roligt att få följa blomningen där på din fina balkong och så önskar jag dig soliga fina dagar utan det eländiga blåsandet som varit ett tag!
Kramar
Birgitta

MirandaMaräng sa...

Så många olika blommor du har och vad mysigt det ser ut! :-)
Ha en fortsatt fin söndag! :-)
Här soligt hela dagen!
Kram