I går under promenaden kände jag den första ljuva doften och såg sedan att häggen slagit ut. Och varje år läser jag Alf Henriksons talande dikt tyst inuti huvudet. Och varje år vill jag ge den till er.
Jag såg att häggen blommade, det kom en doft av den.
Då gick jag till min älskade och sade: Se och känn!
Hon stod vid makaronerna, hon sydde på en klut.
Och när hon lyfte blicken hade häggen blommat ut.
Nu njuter vi av varje minut av denna tid som ju alltid går så himla fort!
8 kommentarer:
Den dikten har verkligen fångat denna tid i några rader. Så passande nu. Jag ser att häggen blommar här för fullt...gud vet om den inte har blommat över! I alla fall så syns syrénknopparna svälla allt större. En ljuvlig tid är det med allt som blommar.
Ha en fin helg och tusen tack för kommentaren i mitt "jubileumsinlägg"
Kram
Lisa
Den är så fin, både häggen och dikten, lite sorglig är den allt med, att hon bara donar och fixar och inte hinner njuta...
Skall försöka få till en promenad där jag vet att det finns hägg, doften är ju bara för ljuvlig!
Tack för påminnelsen!
Kram Gunilla
Så fint skrivet. Ofta man håller på med annat än att stanna upp och njuta av det som är. Försöker ta till vara nuet.
Fortsatt fin och trevlig lördag.
Kram Tummelisa/Eva
Ja, häggen står verkligen i full blom nu. Den är så fin! Trevlig helg! Eval8
Underbar tid. Bara att njuta av allt det fina. Kram Pia
Vilken fin dikt och det stämmer att allt går så fort.
Det är en doft som jag saknar här. Även syrenen när den blommar.
Kram Carin
Hei! Der er du jo ennå jo , så koselig. Da har jeg litt å lese meg opp på . Klem fra Sidsel. Sveitserhuset på eplegården.🩷
Ja det är en underbar tid . Jag har ett syrenträd planterat i kruka på min balkong fjärde året den står och blommar där. Doftar ljuvligt
Skicka en kommentar