6 oktober 2017

Nya köksbänkar med enkla medel



Lovade visa hur jag med enkla medel fixade till mina bänkskivor. Besiktningsmannen var ju här för ett tag sen och, jodå, han tyckte också att de gamla vita var fula och hackiga. Han kunde byta ut dem mot nya... gråa!


Men... golv, lister och handtag är ju bruna, sa jag. Får jag mattan utbytt mot en grå också då? Jag visste redan svaret... nej. Om jag betalade 1.500:- kunde jag få en ekskiva. Eftersom jag hyr min lägenhet vill jag inte kosta på nya bänkskivor och ännu mindre nytt golv. Så jag tog saken i egna händer och köpte självhäftande vinylplast i den nyans av träimitation som passade bäst till golv och handtag. (Skruvade bort ett handtag och tog med till färghandeln).


Till ett pris av 101:- fick jag två nya köksbänkar! Och jag lovar att det är svårt att se att de inte är äkta. Och om det inte är hållbart så sätter jag på nytt... eller tar fram de fula vita hackiga igen.


FÖRE såg det ut såhär. Jag tog ner den bruna listen över kaklet och målade den vit.


EFTER blev det såhär. Nu passar bänkskivorna de övriga bruna nyanserna. Med minimalt arbete och till en minimal kostnad fick jag ett mycket varmare kök. Tycker jag!

Måste tillägga att min hyresvärd är toppen på alla sätt och jag förstår att de har vissa normer att följa.

Jag har dragit på mig ett ryggskott och något magkonstigt. Hoppas ni får en trevligare helg!

13 kommentarer:

lisashus sa...

Vilken skillnad det blev och säkert blev hela köket en helt annan upplevelse! Så fiffigt av dej! Har ju hört talas om detta sätt från flera håll, och det är väl jättebra att man kan få till det och det ser ju helt äkta ut och är säkert hållbart också!
Ja, det är ju alltid lite trixigt när man hyr och inte vill man ju kosta på för mycket själv heller! Vilket utmärkt sätt av dej här, påhittig som du är!

Fy, så trist med ryggskott! Hoppas att det reder sej på bästa sätt!
Vila och värme!
Sköt om dej!
Kramar
Lisa

Elzie sa...

Billigt och snyggt. Tur man kan fixa lite själv när inte hyresvärden är så sugen på det.
Hoppas du har en fin fredag.
Kram Elzie

Eva-Lotta sa...

Sådär gjorde man ju ofta förr, över de fula Perstorpsplattorna man hade i köket då. Gör man det ordentligt blir det jättefint och det blev det hos dig!

Villa Ryttarängen sa...

Vad fint! Ja det där gjorde du verkligen bra. Kraaam Pia

House and Garden by Bia sa...

Men hallo! det blev ju jättebra !...och billigt dessutom ;))
Det där med att gå på magkänslan det är bra grejer det....har märkt att gör man det så blir det alltid bra och man blir nöjd vad det än är ;))...jag gör alltid det nu för tiden....ibland har jag lyssnat för mycket på andra och då känns det sällan bra !
Trevlig helg !
Bia

Rosor och ruiner sa...

Ja inte går det att se att det inte är äkta trä inte! Jättefint, en klar förbättring!

Trevlig helg!
Kram
Gunilla

Vardag och flärd sa...

Så mycket varmare intrycket blev, vitt och vitt blir så tråkigt!
Eva-Mari, jag blir så tårögd när jag ser ditt kök, precis så såg min mammas köksdel ut, kaffebryggare, handduk och allt. Ja, de är några år sedan nu ....
Hoppas ditt ryggonda går över fort och likaså magbesvären! Var rädd om dig!
Kramar Eva

Meta sa...

Det blev ju verkligen bra och du kan ju byta några gånger för den dära tuselappen det skulle kostat annars. Ibland får man ta saker i egna händer och gör man det bra brukar ingen bry sig.
Hoppas du kryar på dig och mår bra i helgen
Kram Meta

Erikslundsliv sa...

Så fint det blev och så kul med lite nytt utseende i köket! Det ser fräscht ut. Du är påhittig du Eva-Mari!
Krya på dig nu och ha en skön helg!
Kram, Ann

HWIT BLOGG sa...

Men så fint! Och smart!! Ja jag hyr ju också så jag vet...har sååå fula furudörrar i hela huset. Nåja, söndag igen och snart stundar en ny vecka att ta tag i.
Kram från Titti

Rost och rädisor sa...

Imponernande att ett par detaljer kan göra sån skillnad. Jag gillar förstås gammalt och nött, men på rätt sätt. Du är så händig och fiffig! Jättefint!
Kram
/Anette

Lena sa...

Så fint det blev i köket!
Hoppas att du mår bättre nu!
Kram Lena

Kanela sa...

Vilken skillnad!!! URSNYGGT blev det ju! O för det priset! Ser nu att folk lägger sån plast på badrumsgolv, fast då kostar det en tusing. Men hyr man o bor länge så kandet ju också vara värt. Jag har ett förskräckligt badrumsgolv så jag funderar
Hälsningar Lena