17 december 2021

Julknutar


Jag har bakat matbröd till julaftonens knytis, om det nu blir något firande pga den ökande smittan... Hur som helst så är mina Julknutar ett måste till julbordet! Så luftiga och goda.


Gillar bullarna i form av små knutar. Tror jag lagt ut receptet förut men här kommer det igen för den som är hågad.

Julknutar 20 st
50 g smör
50 g jäst
3 dl mjölk + 2 dl vatten
1 msk socker
1 tsk salt
11 dl vetemjöl (För mig räcker 10 dl)

Gör degen som vanligt, den blir ganska lös. Jäs i ca 40 min.
Baka ut och dela degen i 20 delar som rullas i längder och formas till en knut.
Jäs i 30 min och pensla med ägg och strö på vallmo- eller sesamfrön om du vill.
Grädda i 225 gr ca 10 min. Låt svalna under duk.


Hade inga frön hemma denna gång. Ingen fara, lika goda utan. Nu åker de i frysen innan jag äter upp dem!

Ha en fin fjärde advent.

6 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Så goda de ser ut! Äts de som de är?
Håller tummarna för någon form av julfirande!

Mamma C sa...

Ser supergoda ut.
Ha en fin fredag.
Kram Carin

lisashus sa...

De ser verkligen jättegoda ut! Vilken bra idé det är med knytis på julen!
Vi får hoppas att vi kan fira någorlunda normalt i år.
Håller tummarna!
Kram
Lisa

Rosor och ruiner sa...

Mmm ser jättegoda ut! Trodde först du gjort Gotlandsbullar/Gotlandsknuten! Alltså släta vetebullar som bakas till en ”knut”.

Trevlig helg!
Gunilla

Vit Hortensia sa...

Doft av nybakat i din lägenhet och så goda de där knytena ser ut!
Kramar till dig! Birgitta

HWIT BLOGG sa...

Mums! Ser jättegoda ut och ja, bäst att du fryser dom snabbt :)
Det receptet ska jag testa...
Kram från Titti