10 februari 2023

Snart så


 Årets första pärlhyacinter. Våren känns inomhus. Tycker om dem... mycket.


Det är varannandagsväder, varmgrader så snön smälter och så kallt igen och all det smälta fryser. Även när solen skiner är allt fult och grått och alla snöhögar är smutsiga. Just nu och när man bor mitt i stan är det den fulaste tiden på hela året. Men det är ju en bagatell i det stora hela... så många är drabbade i den fruktansvärda jordbävningen, i det ofattbart grymma kriget och den utbredda gängkriminaliteten. Allt orkar man inte ta in. Varför är människan så ond? Det behövs något vårlikt vackert att vila ögonen på inomhus som tröst.

Tack för alla peppande ord om att ha tålamod... och vänta in. Jag doftar på pärlhyacinterna och längtar tills det blir min tur. Snart så.

Ha det gott.

9 kommentarer:

Anonym sa...

I år måste jag verkligen också köpa pärlhyacinter!
Världen är upp och ner, det går inte att ta in allt. Trevlig helg! Eval8

Hélène sa...

Bonjour Eva-Mari,

Nous nous sentons tous émus, horrifiés et concernés par ce qui se passe en ce moment, tous ces malheurs qui frappent tant de populations innocentes, séismes, guerres, famines, inondations, épidémies mais nous ne pouvons pas porter tous les malheurs du monde sur nos épaules.
Nous devons mesurer la chance que nous avons et apprécier à chaque instant, le bonheur d'être en vie tout simplement.

Bon weekend.
Kram Hélène

Mamma C sa...

Har inte haft några pärlhyacinter sedan vi flyttade till Spanien. Det är verkligen en söt liten vårblomma.
Ha en fin lördag.
Kram Carin

Anonym sa...

Så fint med pärlhyacinterna i en gullig korg, jo allt som händer i världen runt omkring o härhemma har blivit lite mycket nu… man orkar inte med allt! Men man får mysa i sitt eget! Trevlig helg! 💐

Villa Ryttarängen sa...

Väldigt vårigt och fint. Så snyggt att sätta krukan i en korg. Ja världen är ur led så trist med allt det hemska. Kraaaam Pia

lisashus sa...

De är verkligen ljuvliga dessa pärlhyacinter och jag förstår att det är en favorit.
Har ännu inte lyckats få fatt på några värda priset, men hoppas att det kommer. De börjar titta upp på torpet i alla fall, bladen alltså.
Mycket märkligt väder och likadant här. Varmt och kallt om vartannat och snö, regn och sol ibland och blåst. Jättetrist och märkligt väder.
Håller med dej om omvärldsläget som är bedrövligt på flera plan.
Önskar dej en fin lördag och helg!
kram
Lisa

Margareta sa...

Hej!Så jättefint med pärlhyacinter.En våraning.Man får försöka pigga upp sig,så gott det går.Lite blommor hjälper lite.Allt elände som pågår i världen påverkar .
Hoppas du snart får din efterlängtade lägenhet.Tänk en stor balkong.....
Väntan och längtan...
...och soppan och boken i tidigare inlägg låter som man borde prova/läsa
Sen var det ditt fina skåp. Det blev ju jättefint.En del av det vita kan gärna få lite färg.Det gör stor skillnad.Gammalt blir som nytt.
Tack för snälla kommentarer hos mig.
Kram Margareta

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej.
Jag tror inte jag har varit in här förut.
Jag tog fasta på din beskrivning om dig och tycker om det. Det är ungefär så jag resonerar också. Man orkar inte med allt det tråkiga, och man måste ju leva och ta vara på den tid man har, såvida man inte handgripligen vill gå in och förändra nånting. Då måste man ändå sprida det ljus man kan omkring sig så gått det går och de fina man har och ser. Så det är många år sedan jag avstod från att se media och nyheter, för det ger bara mörker inom en och jag vill välja ljuset.
Man kan ju jämföra med att förr då det inte fanns media så pågick oerhörda grymheter, men vi såg det inte, nu ser vi det. Så i grund och botten är det lika som förr, bara att vi ständigt påminns om det nu, och därför valde jag bort nyheter, men jag vet ändå, för folk sprider allt omkring sig, så fort man träffar nån. Men jag vill ha frid, det betyder inte att jag är kall och hård, tvärt om jag klarar inte av det hemska och jag måste ju också leva.
Så nu tänkte jag att jag skulle blogga lite mer än förut och se det vackra som finns omkring, jag tycker din blogg verkar vacker.
Ha en fin Söndag.
Hälsning Zara från Norrbotten.

HWIT BLOGG sa...

Lite vårblommor är ett måste att vila ögonen på i dessa dystra tider som råder...
Varm kram från ett grått Öland & Titti