29 september 2023

Utvisad mormorshylla


 Mormorshyllan från sovrummet har blivit utvisad till balkongen.

Passar bra här också och nästa säsong ska den få bli blomhylla har jag tänkt. Men varför fick den inte stå kvar i sovrummet kanske ni undrar?

Jo det ska jag berätta.

En morgon, runt femsnåret sådär, vaknade jag av att Iris skulle kräkas. Det händer inte ofta men när det händer kräks hon såklart alltid på en matta. Så på en sekund kastade jag mig upp ur sängen... och tjongade i vänsterfoten i mormorshyllan. Rejält. Behöver jag tala om hur ont det gjorde? Nej, tänkte väl det.

Det är därför den är utvisad.

Ni ser att jag har målat den balkongbrun. Brun har den varit förut en gång också. Alltså innan den blev vit. 

Så här såg den ut då. Och som ni ser står den illa till för yrvaken matträddare.

Det märkliga i historien är att jag ändå fick tag på Iris och puttade iväg henne... och räddade mattan.  

Ny helg stundar och jag haltar in i den med glatt humör. Det kunde varit värre!

8 kommentarer:

Rosor och ruiner sa...

Åh, igenkänning på det där! Man hör det där hulkandet, och vet att det är på en matta/överkast/lakan... inte är det på golvet i alla fall...
Nu senast var jag inte så snabb som du var, utan jag vaknade av att den bäste Harry prickade in glipan mellan mina två täcken i sängen, så det blev på två lakan samt underlakanet (och madrasskyddet)... Och förstås var det helt rentvättade lakan.... ;) Ja som tur är går det ju att tvätta igen... De är för härliga de små liven ♥

Men din hylla blev ju fin på balkongen med!

Kram Gunilla

Anonym sa...

Det gör så ont att sparka i något! Där kan den stå ute och skämmas. Blir fint med massa blommor på hyllorna. Trevlig helg! Eval8

Villa Ryttarängen sa...

Perfekt blomhylla på din balkong. Ja det gör väldans ont att slå i tårna eller foten i hyllor och annat som står i vägen. Inte roligt att skura mattor heller. Kraaam Pia

Vit Hortensia sa...

Oj oj oj vilka tidiga morgon strapatser! Kan tänka mig att du har ett och annat blått parti på den foten och hyllan passar ju jättebra även på balkongen! Önskar dig en lite lugnare fredag :-) Kram
Birgitta

Mamma C sa...

Den kommer att bli en utmärkt blomhylla på din balkong.
Jag slog i min lilltå förra vecka i ett stolsben. Jäklars så ont det gjorde. Och jag har fortfarande lite ont i tån.
Ha en fin och bra fredag.
P.S. Vilken tur att du hann rädda mattan med.
Kram Carin

lisashus sa...

Så typiskt att slå i foten och den stod ju väldigt nära till där.
Bra att den åkte ut på balkongen, där passar den ju utmärkt! Så praktiskt och fint med en hylla just där.
Hoppas att foten snart läker och att Iris kräkts färdigt.
Fin helg till dej!
kram
Lisa

MirandaMaräng sa...

Igenkänning. . .otal är de mattor som slängts under årens lopp. . .för det blir ju fläckar som inte går bort! De är pricksäkra de små liven!!! :-)
Hoppas din tå mår bättre nu!
Trevlig Helg!
Kram

HWIT BLOGG sa...

Ja den är ju fin både ute och inne den där hyllan! Aj för tån men skönt att du räddade mattan :)
ha en finfin söndag!
Kram från Titti