4 september 2023

Brödbak och fyllda paprikor

Nuförtiden blir det inte mycket brödbak hos mig. Men ibland får jag lust. En dag förra vecka bakade jag Italienskt lantbröd. I stället för två långa bröd klickade jag ut degen till bullar direkt på plåten och strödde på solrosfrön. Receptet...

... har jag bloggat om flera gånger tidigare. Här kan ni se en av gångerna. Gillar att de bara behöver jäsa en gång.

Denna gång bytte jag ut 1dl av vetemjölet mot 1 dl grahamsmjöl för mer rustik smak. 

Så goda med ost! Och ituskurna blir de också jättegoda att rosta.

Ugnsbakade paprikor har jag inte gjort på flera år tror jag. Blev inspirerad när en gästkock på Nyhetsmorgon, minns inte vem, pratade i förbifarten om just isterbandsfyllda paprikor. Under 70-talet fyllde man paprikor hejvilt med allehanda fyllningar. Så här gjorde jag nu:

Drog av skinnet och mosade ett isterband som jag stekte tillsammans med hackad lök. Blandade i lite kokt ris, kryddade med basilika och timjan och fyllde fyra paprikor med röran. Så la jag dem på knölat bakplåtspapper i trång form så de inte vickade och stekte dem mjuka i 200 grader ca 30-40 minuter. Under de sista 10 minuterna toppade jag dem med riven ost. De smakade riktigt bra, fick lite 70-talsvibbar! 

Redan måndag igen. Liksom de flesta av oss undrar jag vad tiden tar vägen. Inte klokt!

5 kommentarer:

lisashus sa...

Så mycket gott du bjuder på idag! Brödet ser verkligen så härligt och gott ut att jag verkligen får lust jag också.
Jag bakar ju väldigt sällan, men man kanske skulle.....

Fyllda paprikor minns jag också att det var väldigt poppis på 70-talet. Så läckra dina ser ut! Man kan verkligen fylla dem med det mesta. Isterband kan jag tro passar perfekt.
Redan hungrig nu trots att det är förmiddag.
Önskar dej en fin septembervecka och tusen tack för rar kommentar hos mej!
Kram
Lisa

Mamma C sa...

Vilken festmåltid.
Brödet såg väldans gott ut och fyllda paprikor vet jag inte när jag åt sist. Men ditt recept lät väldigt gott.
Ha en ny fin vecka.
Kram Carin

Vit Hortensia sa...

De fyllda paprikorna var populära hos mig på -80 talet :-) Fyllde dem oftast med välkryddad köttfärs, hackade tomater och ris och serverade sallad till. Bjöd maken på det när vi träffades 1982 och han åt även fast han senare talade om att han inte var så förtjust i vare sig varm paprika eller varma tomater :-)
Och nybakat bröd.....så gott! Här varken bakas det eller äts ugnsbakad paprika för tillfället, men plötsligt kanske det händer.
Ha det så bra! Kram
Birgitta

Anonym sa...

Vi brukar göra färsfyllda paprikor. Jättegott, vi äter det ofta under vinterhalvåret. Glad måndag! Eval8

Villa Ryttarängen sa...

Fyllda paprikor är ju jättegott. Det ska jag minsann bjuda på snart. Brödet ser också smarrigt ut. Kraaam Pia