11 september 2023

Balkongnjut


Vilka sommardagar vi har haft! Jag har njutit på balkongen som blivit som mitt extrarum sen jag flyttade hit. I lördagskväll öppnade jag en flaska italienskt rödvin, Monterosso, ett mustigt vin som passade så bra till mina ugnsbakade rotsaker, äppelchutneyn (med äpplen från "mitt" träd) och fläskfilén. Och så min bästa och godaste sås. Jag slår bara i en gräddskvätt när kotletterna stekt klart och toppar med lite senap som får sjuda med en stund. Senap är en fantastisk krydda! Och om man frågar mig så går det precis lika bra med svensk som med fransk. Så gott! Och njutbart.


Och på söndagskvällen, mera njut! Då åt jag en kronärtskocka. Bland det godaste jag vet! Hade hellre haft ett svalt Leva Rosé i glaset till skockan. Men man tager vad man haver.

Roligt att ni också gillade mitt nya teakbord. Varje gång jag går förbi så måste jag klappa det lite.

Ny vecka med nya möjligheter. Må så gott!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Smakade kronärtskocka för första gången i torsdags. Helt okej.
Så skönt att du kan njuta på din balkong.
Ha en riktigt fin måndag! Eval8

Vit Hortensia sa...

Så härligt att njuta på balkongen med god mat och ett glas rött....och jag hoppas det fina vädret fortsätter ett tag till innan hösten knackar på! Kram
Birgitta

Fra det lille røde huset.. sa...

Hei hei!
Så godt å se at du koser deg alene.
Jeg er også alene, og kan lage god mat kun til meg selv.
Noen ganger lager jeg store middager, for jeg har stor familie ......
Men av og til er det godt å bare kunne kose seg, helt alene.

Jeg har fulgt deg nå i flere år, og syns du har fått det veldig fint og praktisk
i din nye leilighet. Og så skinner det gjennom at du trivest!

En liten høsthilsen fra Norge
Klem Inger G.

Mamma C sa...

Så härligt med ett extra rum utomhus som man kan sitta och njuta i.
Mycket gott på tallriken både lördag och söndag.
Det var länge sedan vi åt kronärtskocka. Det måste vi nog göra snart känner jag.
Ha en ny och bra vecka.
Kram Carin

lisashus sa...

Äntligen kan du ju se lite vad din balkong går för med det soliga, varma vädret vi haft de senaste dagarna.
Så härligt att kunna utnyttja den som ett extra rum.
Det ser verkligen gott och läckert ut med maten.
Underbart att du äntligen fått en balkong värd namnet!
kram
Lisa

Villa Ryttarängen sa...

Om jag skulle bo i en lägenhet så skulle balkong vara ett måste. Helst en enormt stor sådan. verkligen ett extra rum där man kan njuta av god mat, utsikt och annat. Kronärtskocka var det längesedan vi åt. Det måste vi ta tag i. Kraaam Pia

Rosor och ruiner sa...

Det ser jättegott ut, både maten och vinet! Härligt med balkongnjut!

Kram Gunilla

Hélène sa...

Bonjour Eva-Mari,

C'est la saison idéale pour profiter de votre balcon, y lire, déjeuner, recevoir votre famille.
Il y a fort longtemps que je n'ai pas cuit des artichauts !
Profitez-bien des derniers beaux jours.

Bonne semaine. Kram
Hélène

MirandaMaräng sa...

Visst är det härligt att sitta och njuta ute på sitt extra rum. . .!!! :-) Helst med god mat och ett glas vin!
Ha en fin dag!
Kram