17 februari 2016

Ett fynd bakom gardinen



Jag sparade min bouganvillea som jag köpte förra året bakom gardinen. Där har den stått och fått minimalt med vatten hela vintern, bortglömd viss tid. Alla blad fällde den och jag tänkte väl aldrig... Helt plötsligt i slutet av januari när det blev ljusare började gröna blad bryta fram.


Jag fick skynda mig att plantera om den. (Insvept i ett badlakan för de vassa taggarnas skull!) Sen slog blommorna ut! Vilket mirakel det är! Vackrare färg nu, blekare och inte alls så skarp som den var som nyinköpt. Men... det är bara ett problem...


... titta så risig den är nertill! Ful, kal och inte många blad. Kommer den att täta till sig? Skulle jag beskurit den hårt? Någon som vet? Så här såg den ut förra året. Hursomhelst ska den ut på balkongen sen för där blommade den fint hela säsongen. Och jag skulle önska att den blev sådär riktigt stor.

Vilka dagar vi haft, underbara! Och ljusare blir det dag för dag. Jag sneglar på balkongen och börjar planera så smått hur jag vill ha den i år. Älskar den här tiden!

Njut av dagen!

15 kommentarer:

Erikslundsliv sa...

Men så roligt att den blommar igen! Kanske den blir tätare i sommar på balkongen? Jag har aldrig haft någon bougainvillea som krukväxt, men man ser dem ju som buskar på varmare breddgrader. Fin färg på din också!
Ha det fint!
Kram, Ann

Ezter sa...

Det är ju roligt att den blommar igen, även om den är kal! Ja, den bästa tiden är på gång!

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Ojj neimen gurimalla så flott den har blitt , så stor !!! Det var ikke dårlig at du klarte å overvintre den altså ! Jeg synes at den er fin nederst også jeg , ser ut som et tre , kjempefin !!! Ja nå er det ikke skumring før kl. 17.30 på kvelden og det er deilig . God dag og klem til deg .

lisashus sa...

Jättekul att den blommar igen, och vilken härlig färg! Jag har ingen aning om hur man sköter en sån, tycker bara det är en bedrift att få den att komma igen! Jag fick en sån, sommaren innan jag flyttade till lägenheten, men den tålde nog inte röran som blev sen...jag kanske ändå skulle ha sparat den!

Hoppas att du får rätsida på den och att du kanske får några goda råd här.
Ja, vilka dagar! Nu är vårvintern som allra bäst, lagom kallt och soool och liiite, liiite snö! Perfekt!

Ha en fin onsdag och lycka till med blomman!
Kram
Lisa

Huset bakom lindarna sa...

Jag har aldrig ägt någon sådan! Troligen för att jag inte skulle klara av den, det bara är så med vissa blommor, som du med femöring!?
I vilket fall så har du verkligen lyckats, att den är lite risig längst ner får man väl skylla på åldern. Jag håller som bäst på med omplanteringar av mina krukväxter. Inte favoritsyssla för mej, men skönt när det är gjort. Jag har ett rum på övervåningen där jag håller till och behöver inte plocka ihop varje dag utan håller på veckan ut.
Ja, vilka underbara dagar vi har just nu, men det sjunger visst på sista versen nu för här får vi snö i natt!
Ha det bra!
Kram/Finas mammis

MårsArt sa...

Vilken härlig färg på din bouganvillea och så trevligt att den blommar igen. Du kan säkert googla om skötseln. Själv har jag orkidéer som blir lite bortglömda...Vem vet, de kanske vaknar till liv en dag om jag orkar vänta.
Hur går det med målandet? Har du närmat dig papper och penslar igen?
Ha en skön vecka!
Kram
Agneta

Snäckskalsdalen. sa...

Nu ska jag vara riktigt ärlig! Jag tycker den är finare nu än den var då! Jag tycker den ser naturligare ut nu och inte så växthusdriven som när den var ny och kanske t o m behandlad med stråförkortningsmedel.....Det är klart att det är finare med blad ända ner men det är lite som med åldrandet av allt, det lite bedagade tilltalar mig mer än det perfekta.
Den kommer nog att trivas ute i år igen!
Du har sååå gröna fingrar, jag har sagt det förut och jag säger det igen!
Kramar

Steekjes en Stygn sa...

Så roligt att den blommar igen. Tycker den är jättefin även om den är lite kal därnere.
Vi hade ochså sol hela dagen och lite minusgrader (första gången den här vintern). Så härligt? Att se allt som kommer nu och ljuset. Underbar tid.
Kram
Anje

Vardag och flärd sa...

Du är fantastisk som fått den att blomma igen och nu tycker jag den är underbar i färgen. Inte gör det något att den är kal nertill, jag vet inte om du ska klippa ner den, det kanske inte gillas.
Jag älskar också denna tiden, förvåren, när det härliga ljuset kommer och innan allt drar igång.
Ha det fint!
Kramar Eva

Mandelhjärta sa...

Men, vad kul! Så roligt när växter överraskar en så där. ;) Eller du har kanske gett den perfekt behandling och villkor. Nöjd blev den iallafall! ;)
Härligt med allt ljusare dagar. Jag ser fram emot våren!
Ha en fortsatt fin vecka! :)

Radka sa...

It is safe to cut your bouganville back; it will get new shoots and later, when it is warm, you can put it outside again and the colour will come back with better light :-) My one is suffering in our porch through the winter, they loose leaves when it gets cold. But as long as it doesn't freeze, it is OK. It is good that you haven't been watering, they only need small amount of water during cold time.
Good luck and enjoy your plant, it will last you many years :-)
xx

Meta sa...

Vad roligt, det har jag inte lyckats med eller rättare sagt orkat se den ful under vintern.Vet inte alls hur man sköter den. Tänker man på hur den växer ute så är den gles nertill.
Bara att få den att blomma om är ju en bragd.Du har gröna fingrar du.
Ha det gott i veckans solsken, här har vi fått snö inatt den kommer kanske till dig också
Kram Meta

Isas Trädgård sa...

Vilken lycka att hitta en sån goding bakom gardinen men så har du också ovanligt gröna fingrar så jag är inte förvånad.
Hoppas hon tar sig och förgyller din sommar !
Ha det så gott !
Kram/Isa

Eleonora sa...

Otroligt fin blomma och underbar färg. Du har ju gröna fingrar så jag är inte förvånad över att du lyckats så bra. Den kommer nog att bli tätare litet efter vart. Det gäller väl att ha tålamod som vanligt. Du har ju gjort vad som kan göras, så -----
Allt gott till dig.
Kram från
Eleonora

Agneta Tellander sa...

Fint du är bättre och uppe igen! Ljuset gör ju faktiskt att mycket känns lättare. Har köpt litet nya blommor st Paula som jag aldrig brukar köpa. Men de var så söta och dubbla i vitt/blått. Påminner mig om min älskade mamma som alltid hade dem då jag var barn. Tur att blommorna finns vad skulle man göra utan dem? Ha det gott, kram